Oblíbené profilové fotografie na Facebooku, virtuální přítomnost na Instagramu, Twitteru a nevyřízené účty v e-mailu. Život většinou končí smrtí, ale v tom virtuálním prostoru je člověk definitivně pohřben až se smazáním všech svých internetových účtů. Není to však vůbec nic jednoduchého.
Dvě miliardy aktivních uživatelů se měsíčně pohybují na sociální síti, kterou v roce 2004 založil tehdy student Harvardovy univerzity Mark Zuckerberg. Facebook je dnes zcela normální součástí našich životů, ale ani po smrti tomu nemusí být jinak. Dle některých prognóz se za necelých sto let Facebook promění ve virtuální hřbitov a uživatelů, kteří jsou po smrti, bude více než těch, kteří budou naživu. Jaký je tedy postup, aby váš profil nestrašil dlouho po vaší smrti? V nastavení účtu je možné si vybrat jednoho z přátel, kterému bude umožněn částečný přístup na profil i po vaší smrti. Aktivace tohoto kroku obnáší vyplnění formuláře jedním z pozůstalých, kdy Facebook vyžaduje zaslání fotografie nebo úmrtního listu. Tím se stane pohřeb oficiální i na sociální síti, a tak zaměstnanci Facebooku osloví pověřenou osobu a umožní změny na profilu zemřelého.
Google a Seznam
Dva internetoví giganti, první světový a druhý český, ve svých sítích drží miliony uživatelů. Smrt některých z nich je nevyhnutelná jistota, a proto je dobré vědět, co dělat ve chvíli, kdy taková smutná chvíle přijde. Google má celkem jednoduchý systém, jak evidovat podezřelou neaktivitu na vašem e-mailu. Můžete si sami nastavit, po jak dlouhé době nečinnosti je povoleno účet definitivně smazat. Google se před smazáním sám několikrát ujistí a následně vás uzná za mrtvého. Seznam má poněkud pragmatičtější metodu. Pokud chcete smazat e-mail zemřelé osoby, zavolejte na linku technické podpory. Lepší variantou je nechat e-mail být, protože se sám smaže po půlroční neaktivitě.
Instagram a Twitter
Ani na populárním Instagramu a Twitteru člověk nemůže žít věčně. Sláva je pomíjivá a život s ní. Jednoho dne se vaše účty mohou přetrhnout pod návalem ostatních fanoušků a přátel, ale několik měsíců po vaší smrti je profil neaktivní a nemá co nového nabídnout. V těchto případech existuje podobná varianta jako u Facebooku. Pozůstalý musí vyplnit formulář, kam odešle fotografii a úmrtní list. Jediný rozdíl je zde s tím, že neexistuje žádná pověřená osoba, co může účet spravovat, a je tedy ihned smazán.