Říkáte si, že řídíte roky, ale neexistuje něco, co byste při tom dělali špatně? Pak vás možná vyvedeme z omylu. Někteří řidiči totiž dělají chyby tak automaticky, že už je ani nevnímají. Na druhou stranu změnu můžete udělat vždy, záleží jen, zda si chybu uvědomíte a chcete s ní něco udělat.
Nenastavení sedačky a volantu
Pokud auto řídíte sami, pak je celkem pochopitelné, že jednou vše nastavíte a nemusíte se o nic starat. Jenže co když vůz sdílíte s někým dalším? Pak může nastat poměrně zásadní problém. Pamatujte na to, že správné nastavení sedačky i volantu má velký vliv na pohodlnost řízení, s čímž je spojeno i to, jak bude jízda bezpečná.
Správným nastavením výrazně přispějete k tomu, že do cíle dojedete bez komplikací. Proto když sednete do nového vozu, nejprve nastavte sedačku dopředu a dozadu, poté upravte její výšku a ve finále vše ještě pro jistotu zkorigujte. Následně si upravte také výšku volantu, a to tak, aby vám maximálně vyhovovala.
Namistrovanost
Mezi chyby při řízení auta patří snaha se ukázat. Je to problém zejména mladších generací, hlavně, když ve svém autě nejedou sami. V takovém případě se totiž hodně riskuje. Často jde o nedodržování rychlosti, agresivní jízda nebo nebezpečné předjíždění či před sebou udělat myšku.
Správné držení volantu
V autoškole to učili všechny stejně, nicméně kdo následně při řízení podobným způsobem volant ještě drží? No, vlastně pomalu nikdo. Právě špatné držení volantu má přitom vliv na to, s jakou rychlostí zvládnete neočekávaný manévr, když se třeba musíte vyhnout nějaké překážce.
A jaká je vlastně ta správná poloha? Experti se shodují na tom, že ideálně je tři čtvrtě na tři. A to i přesto, že dříve byla spíše snaha dávat ruce výše. To ale bylo hlavně tím, že volanty byly větší, než tomu je tak nyní. Špatně je i to, když ho držíte moc křečovitě, máte moc napnuté ruce nebo jen jednou rukou. To sice vypadá dobře na efekt, ale když se něco stane, budete bezesporu litovat, že jste neměli obě ruce na svém místě.
Nedodržujete bezpečnou vzdálenost
Čím jsou způsobené jedny z nejčastějších dopravních nehod, které jsou spojené s tím, že se vám nepovede dobrzdit? Odpověď je jednoduchá. Je to nedodržení bezpečné vzdálenosti. Bohužel je stále více řidičů, kteří si z toho moc nedělají. Zajímavé ale je, proč se řidiči "lepí na zadek" tomu druhému. Důvody jsou především v tom, že se ho snaží předjet, případně popohnat. Někdy se to ale děje jen proto, aby se před ně nikdo nedostal.
Tomuto nešvaru se snaží zabránit také různé asistenční systémy. Například v některých nových i ojetých vozech ŠKODA můžete narazit na adaptivní tempomat, který během použití tempomatu upraví rychlost vozidla a udržuje ji podle toho, jak rychle jede vozidlo před vámi, a to v bezpečné vzdálenosti.
Přílišná agresivita
To je časté chování, se kterým se můžete na silnicích setkat. Je jasné, že je někdy spouštěčem jiný účastník provozu, a tak si mnoho lidí ani neuvědomuje, že něco vlastně dělá špatně. Pokud se však za volantem rozčílí, může to skončit hodně špatně. Agresivita může začínat nevinně, a to pouhým troubením nebo třeba gestikulací.
U některých osob se to ale může vykumulovat do většího problému. Třeba takové vytlačování nebo blokování je také časté. Pokud víte, že jste agresivní, snažte se držet nervy co nejvíce na uzdě. Pokud už vám to nedá, tak za sebe nechte troubit klakson.
Nesoustředěnost
Vezli jste třeba partu kamarádů nebo kamarádek a věnovali jste se hovoru? Nebo co takové psaní SMS nebo kontrolování sociálních sítí během řízení? Ne zrovna rozumné je také poslouchat příliš hlasitou hudbu nebo vézt podnapilé kamarády. Je jasné, že všechny tyto faktory značně ovlivňují soustředění.
A právě onou chybou při řízení je to, že se téměř nesoustředíte. Trable pochopitelně mohou nastat dříve, než se sami nadějete. Právě nepozornost patří mezi velmi časté chyby při řízení a jak ukazují statistiky, právě toto je také jedním z důvodů nehod.