Redakce čtidoma.cz se zeptala na názor na vládní komunikaci odborníka na tuto oblast, místopředsedy Komory PR Mikoláše Černého, který se v minulosti specializoval i na politický marketing a krizovou komunikaci.
Co lze vyčítat vládě při komunikaci nejvíce, co je základním problémem?
Za vlády Andreje Babiše se politická komunikace zcela změnila na primitivní propagandu, při které odborníkům vstávaly hrůzou vlasy na hlavě. S napětím jsem očekával, s čím nová politická reprezentace přijde. Po nadějném začátku seriózních výstupů nového uhlazeného a vzdělaného premiéra se ale vše sesypalo. Zpočátku ještě vláda poměrně dobře zvládala komunikaci v rámci zahraniční politiky v souvislosti s válkou na Ukrajině a s předsednictvím Rady EU, ale tam došlo k odtržení komunikační vazby vůči občanům ČR. Jako by premiér se svými lidmi propadl pocitu, že on řeší ty mezinárodní a meziplanetární problémy a nehodlá se obtěžovat vysvětlováním takových „malicherností“ jako je inflace, růst cen, energetická krize a podobně. Dokonce, když vláda svolala mimořádnou tiskovou konferenci k řešení prudkého růstu ceny energii, tak na ní premiér Fiala po úvodu prohlásil, že nemá čas novinářům něco vysvětlovat, protože na něho čeká nějaký zahraniční host a nebylo by slušné ho nechat čekat. Naprosto neuvěřitelné nepochopení své role.
V poslední době rezonuje video Petra Fialy s německou Nutellou a levnějším nákupem v Německu. Co tím myslel?
Byla to jakási snaha o nápravu dosavadní nekomunikace. Vláda ví, že není schopna své kroky řádně vysvětlit. Na radu „profesionálů“ se rozhodne vyjít vstříc nejširší cílové skupině, zvolí nejožehavější téma – cenu potravin. Jenže jen zkopíruje Babišovu metodu ala „Čau lidi“ a spáchá zcela nedůstojné a trapné video, kterým se premiér zcela zesměšní. To už se dá nazvat totální komunikační křečí.
Jak by teď měli komunikovat, pokud je rekordně nízká důvěra ve vládu a příští rok začne volební kolečko?
Styl komunikace a vztahy s médii, tedy potažmo s veřejností, nejde změnit ze dne na den. Vše vychází z mentálního nastavení hlavních aktérů, z jejich povahy a schopností. Všichni poradci, mluvčí a komunikační „mágové“ tyto schopnosti mohou spíše jen usměrňovat, zesilovat či zeslabovat. U současné vlády se obávám, že k žádnému zázračnému obratu nedojde. Navíc, těch chyb se nahromadilo takové množství, že opoziční politici a jejich mediální poradci si nyní jen vybírají z bohaté tabule vládních přešlapů a rozhodují se, na čem je nejlépe „ugrilují“.
Výkony vládního mluvčího Smolky nejsou příliš přesvědčivé, může hrát i to roli ve špatné prezentaci?
Bezpochyby ano. Ten chlapec bohužel neměl nikdy nic společného s reálným světem médií či PR. Pochází z vnitřního kruhu ODS, kde přes analytiku a tiskové oddělení vystoupal do funkce mluvčího. Při veřejném vystupování působí především jako někdo, kdo se z pozice zastupitele obce Starosedlský Hrádek dostal po bok premiéra a je na vrcholu svého kariérního postupu. Myslím, že chtěl být spíše politikem, než řešit tvrdou mediální práci. Vůči novinářům působí nadřazeně. A to se neodpouští.
Jsou výkřiky na sociálních sítích, jako je například výzva ministryně Černochové k vystoupení z OSN, problémem?
Tento způsob komunikace je u seriózního vrcholného politika nepřijatelný. A to i přesto, že obsah sdělení může být pravdivý. Špatná je zde především forma. Ale na druhou stranu je pravda, že po letech veřejného vystupování Andreje Babiše a jeho buranské propagandy je laťka nasazena hodně nízko.
Co říci k veřejným hlasováním Pirátů na fórech?
Nejlépe zprofanované: „Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to zase jako obvykle.“ Vnitrostranické a politické debaty se opravdu obvykle vedou poněkud jinak.
Má vláda šanci to mediálně ještě zvrátit?
Obecně komunikaci samozřejmě zlepšit lze, ale obávám se, že vzhledem ke znechucení, které je dnes patrné i mezi voliči této pětikoalice, to na výsledky voleb nebude mít zásadní vliv. Spíše očekávám například změny uvnitř ODS a nastavení zcela jiného stylu komunikace.
Zdroj: autorský článek
KAM DÁL: Vládo neděláte dost. Ohrožení Česka?