Například jízda seniorů nad 65 let bez zdravotní prohlídky (ke svému praktickému lékaři musí řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky) je považována za jízdu bez řidičského oprávnění. Tedy vysoká pokuta, trestné body a pozastavení řidičského oprávnění na jeden rok. A také povinnost po uplynutí trestu podstoupit psychologické vyšetření a přezkoušení v autoškole (obojí samozřejmě za poplatek). Nelze opominout, že právě ono přezkoušení může být pro leckterého seniora, který získal řidičák před padesáti a více lety, nepřekonatelný problém. A tedy už řidičák vůbec nemusí získat.
Zpřehlednění bodového systému, vyšší pokuty
Novela zákona o silničním provozu zpřehledňuje sankční a bodový systém s ohledem na závažnost přestupku. „Ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu by mělo vést nejen zpřísnění správních trestů, ale i celkové nastavení sazeb tak, aby odpovídaly závažnosti přestupků. U pokut ukládaných příkazem na místě byla provedena zásadní změna spočívající v tom, že s výjimkou nejmírnějšího pásma jsou stanoveny nejen horní hranice pokuty, ale i hranice spodní, čímž bude zajištěno, že u závažnějších přestupků bude postih odrážet společenskou nebezpečnost protiprávního jednání,“ uvedl pro Čtidoma.cz plk. Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie. Výše pokut už nebude pro mnoho z nás symbolickou – za alkohol za volantem může být ve správním řízení udělena pokuta až 25 000 Kč, stejně jako za překročení rychlosti o více než 50 km/h mimo obec či o 40 km/h v obci. Za odmítnutí zkoušky na alkohol může být tato pokuta dokonce až 75 000 Kč.
U nejzávažnějších přestupků bude platit pravidlo „dvakrát a dost“
Zpřísnění sankčního systému je samozřejmě namístě, jen v letošním roce přišlo na silnicích o život 440 osob, 1 400 jich bylo těžce zraněno a škody se vyšplhaly na 9 918 807 000 Kč. Nově se zavádí pouze tři sazby bodů podle závažnosti provinění, a to 6, 4 a 2 body. Dosud bylo těchto sazeb pět. Šest bodů si vyslouží například ten, kdo sedne za volant pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, či ten, kdo odmítne zkoušku na jejich zjištění. Stejnou „porci“ bodů lze získat i za způsobení dopravní nehody, při níž dojde k usmrcení či těžké újmě na zdraví, za jízdu v protisměru na dálnici, za vjetí na železniční přejezd, za nezastavení na pokyn policisty či za ohrožení chodce. Po spáchání dvou takovýchto přestupků tak řidiči přijdou o řidičské oprávnění. Naopak mezi dvoubodové přestupky budou patřit nezastavení před přechodem pro chodce, neoprávněné parkování na místech invalidů či řízení vozidla bez profesní způsobilosti.
Zvýšení rychlosti na 150 km/h jen někde a někdy
Od ledna 2024 bude možno na vybraných úsecích dálnic zvýšit povolenou rychlost na 150 km/h. „Z hlediska plynulosti silničního provozu to neznamená žádné pozitivum,“ uvedl plk. Jiří Zlý. S tím souhlasí i dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0: „Zvýšení rychlosti na 150 km/h nemá žádný smysl, zvláště pokud to platí jen pro několik úseků a pouze někdy. Základem plynulosti dopravy je dobudování dálniční sítě či dobudování moderního telemetrického monitorování silniční sítě.“ Zároveň panuje obava, že povolení vyšší rychlosti bude řidiče svádět i ke zvýšení rychlosti například také na silnicích prvních tříd. „Zkušenosti ze zahraničí takové jsou, leckde už od zvýšení rychlosti ustupují,“ dodává Roman Budský.
Řízení od 17 let pod dohledem mentora
Další novinkou je, že mladí lidé budou moci získat řidičské oprávnění již v 17 letech. „Řízení vozidla s mentorem spočívá v možnosti udělit řidičské oprávnění pro skupinu B již v 17 letech s tím, že mladý řidič bude až do dovršení věku 18 let oprávněn k řízení vozidla pouze v doprovodu zkušeného bezúhonného řidiče, tzv. mentora, zapsaného v registru řidičů. Tato praxe se osvědčila již v několika zemích, jako například v Rakousku nebo na Slovensku,“ doplňuje plk. Jiří Zlý. Mentorem bude moci být zkušenější řidič, který má minimálně 10 let řidičský průkaz, 5 let mu nebyl zadržen a má „čistou kartu řidiče“. Takový mentor bude zapsán v kartě mladého řidiče, každý 17letý může mít v kartě zapsané až čtyři mentory. „Je to krok správným směrem, takový mentor může mladému řidiči „zchladit hlavu“, pomoci mu získat správné mechanismy a návyky při řízení,“ říká Roman Budský. Dopravní expert však zároveň lituje, že v zákoně chybí povinnost mentora zúčastnit se třeba jen půldenního kursu. „U mentorů totiž nejde jen o jejich řidičské zkušenosti, měli by si osvojit metodiku komunikace, naučit se, jak nejlépe ve vozidle s mladým řidičem jednat, jak mu nejlépe předat své zkušenosti. A co si budeme povídat, i někteří zkušení řidiči mají své ne zrovna správné návyky, které by jim kurs mohl pomoci odstranit,“ říká závěrem Roman Budský.
Zdroj: autorský článek
KAM DÁL: Pojištění auta není věda. Na co se zaměřit