S cestujícími na začátku týdne neodletělo 1600 zavazadel, sdělila Eva Krejčí z pražského letiště ve své úterní tiskové zprávě. „Téměř 50 procent zavazadel z těchto letů již míří za svými majiteli a v průběhu dnešního dne bude odeslán zbytek zavazadel. Během úterka odletěly již všechny linky s plnou nakládkou. Nadále by nemělo docházet k problémům s nakládkou zavazadel. Problémy zaznamenává Letiště Praha také u vykládky zavazadel.“ Během dalších dní se situace postupně začala zlepšovat. Co se v Praze vlastně stalo?
Nejméně početná noční směna neměla šanci
Problémy na letišti začaly v noci z neděle na pondělí, kdy místo předpokládaných 18 letů jich musela noční směna odbavit 27. Posílit noční směnu nebylo z hodiny na hodinu možné. Zpozdily se totiž charterové lety, především z přímořských letovisek. A tento problém se přenesl i do provozu v následujících dnech, i když letiště operativně posílilo směny z řad svých administrativních pracovníků a přijalo další opatření.
I nebe má své limity
Plynulost letecké dopravy záleží na odbavení na letištích, na kapacitě leteckých dopravců a na kapacitě řízení letového provozu. Velká část letů z pražského letiště míří do Turecka a právě turecké řízení letového provozu je v posledních týdnech předmětem kritiky dopravců, někteří zvažují, že linky do této země zruší. Server raillynews.com zaznamenal, že turecký ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu se sám vyjádřil, že například 15. června letošního roku dosáhl počet letadel přilétajících na turecká letiště a odlétajících z nich počtu 4227 a sám připustil, že „se začátkem letní sezóny dochází k výraznému přetížení letecké dopravy na našich letištích“. A to znamená zpoždění v řádu vyšších desítek minut.
Zájmem dopravců je co nejrychlejší odbavení. Jde o peníze
Zpoždění, která letadla nabírají, se jen těžko dohánějí. Letadla totiž neustále rotují, zpoždění jednoho letu se tak promítá do toho dalšího. Letecké společnosti mají zájem na tom, aby odbavení letadla na zemi trvalo pouze v řádu nejlépe tří desítek minut, a tak jej také plánují. Hodinové zpoždění předchozího letu tak znamená nutně i zpoždění letu dalšího. V „horké sezóně“ navíc není přílišný prostor, aby společnosti nahradily stroje, které mají zpoždění, dalším letadlem. Ostatně mnohé letecké společnosti musí svůj letadlový park posilovat na sezónu pronajatými stroji. A počet letadel není nekonečný, i kvůli zpoždění dodávek nových letadel. Problémy společnosti Boeing s dodávkami nových strojů jsou obecně známy a ani Airbus není v termínech dodání svých letadel bezchybný.
Čtyři hlavní hráči
Provoz se nyní na letišti se řídí letním letovým řádem, přípravu na něj popsal před časem pro Čtidoma.cz provozní ředitel pražského letiště Martin Kučera: „Letový řád je připravován vždy půl roku dopředu. Určující při plánování je hodinová propustnost letiště. Je třeba naplánovat počet personálu a prostředků pro zajištění provozu. Na letišti jsou čtyři hlavní hráči – samotné letiště, tedy jeho vybavení a obsluha, řízení letového provozu jako ten, kdo přílety a odlety letadel řídí, důležitým hráčem jsou také samy letecké společnosti, kterým jsou přidělovány jednotlivé ‚sloty‘, tedy prostor pro jejich přílet, odbavení a odlet, a pak společnosti, které cestující a letadla odbavují.“
Práce na letišti má svá specifika
Okamžité posílení pracovníků odbavení zavazadel, ať již pracují přímo na ploše, nebo v tzv. třídírně, není úplně jednoduché. Stávající legislativa opírající se o mezinárodní předpisy požaduje, aby každý takový pracovník byl nejen zaměstnavatelem řádně proškolen, ale aby se vůbec směl ve vyhrazených prostorech letiště pohybovat, musí mít i doklad spolehlivosti, který vydává Úřad pro civilní letectví po ověření bezúhonnosti a důvěryhodnosti žadatele. Jen získání takového dokladu trvá několik týdnů, další čas zabere řádné zaškolení. Prioritou letecké dopravy je totiž její bezpečnost, stejně jako bezpečnost všech pracovníků. Okamžitou reakcí na náhlou situaci tak může být pouze zapojení již prověřených zaměstnanců, kteří jsou ale i tak v této době maximálně vytíženi.
To jsem za 35 let na letišti nezažil
Ve vysílání Radiožurnálu předseda představenstva Letiště Praha a.s. ing. Jiří Pos řekl: „Nastávají různé situace: je to počasí, bouřky, sněhové kalamity, mohou to být stávky. Ale znovu říkám, v takové míře, v takové kumulaci do krátkého času a období osobně za 35 let práce na letišti nepamatuji.“ Letiště operativně nasadilo v pondělí své administrativní pracovníky, kteří přístup do vyhrazených prostor mají. Postupně se snad letišti daří situaci stabilizovat i náborem dalších pracovníků.
Na hraně propustnosti nebe
Letecká doprava se pomalu, nejen na pražském letišti, vrací na před covidová čísla. Zvláště v sezóně dovolených se tak letecká doprava bude pohybovat na hranici svých možností. A jakákoliv mimořádná událost, a nemusí to být jen „zásek“ v odbavení zavazadel, může výrazně ovlivnit desítky i stovky letů. Mezi ty okolnosti mohou patřit u našich západních sousedů tak oblíbené stávky, ale určitě i počasí, jehož rozmary asi každý z nás zaznamenal. Nelze ani v dnešní rozjitřené době vyloučit různá protiprávní jednání, od teroristických činů po nahlašování výbušnin na letišti. Problémy řízení letového provozu i jen v některé zemi ovlivní létání nad celou Evropou. Je jasné, že zkažená dovolená začínající marným čekáním na zavazadlo (a znamenající potřebu nákupu alespoň toho nejdůležitějšího) a končící několika hodinovým pozorováním prázdného pásu u výdeje zavazadel, je něco, co dokáže naštvat. Cestující by se tak měli připravit alespoň tím, že budou mít u sebe na palubě letadla nejnutnější léky, hygienické potřeby, dobíječky apod.. Ona totiž letecká doprava, i přes její vývoj, je stále tak trochu dobrodružství, které může ovlivnit celá řada předvídatelných i nepředvídatelných proměnných.
Zdroj: autorský článek