Zápisy obvykle probíhají v první polovině května, přičemž každá školka si datum určuje sama. Mezi kritéria přijetí patří věk dítěte, adresa bydliště, ale i základní předpoklady předškoláka. Ještě než se do školky půjdete podívat, zkuste si projít oblasti, které byste při jejím výběru neměli opomenout.
Věkově smíšený kolektiv
Pro děti je přínosnější, pokud fungují v menší skupince, která umožňuje lépe rozvíjet sociální dovednosti a učitelům pomáhá vnímat potřeby dětí. To vyplývá také z poslední výroční zprávy České školní inspekce (ČSI), kdy jsou omezující překážkou pro pedagogy právě vysoké počty dětí ve třídách (necelých 40 %). V přímé souvislosti vnímá 45 % pedagogů snížení počtu dětí ve třídě jako silnou potřebu ke zkvalitnění své práce. Často jde také menší počet dětí ruku v ruce s věkově smíšeným kolektivem, který je velkým přínosem, ať už pro mladší, či starší děti. Podobně jako u sourozenců se starší děti učí pečovat o mladší kamarády, a zároveň se tak učí zodpovědnosti a ohleduplnosti.
Mladší děti se naopak mohou přirozeně učit od starších a jsou motivovány vyrovnat se jim v dovednostech. „V menším smíšeném kolektivu se dobře rozvíjejí také sociální kompetence dětí, protože komunikují v menší skupině a učí se efektivně řešit konflikty,” říká Tereza Valkounová z Asociace lesních mateřských škol. Naopak ve třídách, kde bývají děti rozděleny podle věku, se zamezuje tomu, aby se děti přirozeně učily jedno od druhého. Navíc podle ČŠI vzdělávání v mateřských školách vycházelo z individuálních možností, schopností a zájmů dětí pouze v necelých 40 procentech.
5 nejdůležitějších kritérií pro výběr školky:
- místo (většina rodičů hledá blízko svého bydliště nebo pracoviště),
- cena,
- vzdělávací program,
- přístup personálu a reference,
- struktura tříd.
Vzdělávací cíle jsou stejné, cesta ale jiná
Výchovně-pedagogický směr je při výběru stěžejní, protože se promítá také do dalších aktivit, které školka poskytuje. Školky se liší školním vzdělávacím programem, ale vzdělávací cíle jsou stejně závazné pro všechny. A mateřské školy s alternativním vzdělávacím programem jsou pod kontrolou České školní inspekce. Mezi nejznámější patří montessori a waldorfská pedagogika a lesní školky, s tím, že se tyto směry mnohdy prolínají. Vzdělávací systém montessori klade důraz na individualitu dítěte, preferuje posílení sebedůvěry, ale také schopnost přirozeného učení v životě.
Walfdorské školky kladou důraz na citový a morální vývoj dítěte. Z hlediska organizace je život ve školce podmíněn rytmem roku, týdne a dne. Stále ještě novinkou jsou lesní školky. „Děti jsou uvnitř pouze na oběd a odpočinek a mají tam uložené náhradní oblečení. Vzdělávání probíhá v přírodě, kde mají děti mnoho příležitostí k pohybu, objevování i klidné práci,” přibližuje chod školky Tereza Valkounová. Podle poslední výroční zprávy České školní inspekce byl pobyt venku ve 20 % mateřských škol zkracován, kdy netrval v dopoledních hodinách zpravidla ani 2 hodiny. Proto je dobré ověřit si, jak k této oblasti konkrétní školka přistupuje.
Je to také o vás
V případě výběru školky je důležité ujasnit si, co jako rodič očekáváte. Jste časově vytížení a potřebujete, aby bylo o dítě postaráno celý týden? Nebo si můžete dovolit postupný režim přivykání a nevadí vám vyzvedávání dítěte již v 15.30? Chcete se částečně podílet na chodu školky a zapojit se do komunity rodičů? Některé školky si během roku vystačí s vánoční besídkou, jiné ale vyžadují větší zapojení rodičů, ať už v podobě brigád v areálu školky (například úprava zahrady), či spolupráce při přípravě akcí pro děti.
Pro děti jsou takové akce zpestřením běžného rytmu a zároveň šancí lépe poznat rodiny jejich kamarádů. Když poznáte rodiny lépe, můžete si vzájemně v mnohém vypomoci – ať už v oblasti sdílení dopravy, vzájemného hlídání dětí, či pořádání společných akcí, kde budete sdílet materiální věci (bazary oblečení či knih) nebo odborné dovednosti (účetnictví, právní služby, divadlo…), a vzájemně si tak pomáhat. Toto je typické pro takzvané komunitní školky, které se dětem stávají širší rodinou a přátelství často přetrvávají i dále po přechodu do školy.
Nepřijali vás?
Mateřské školy se musely v uplynulých letech vypořádat s náporem dětí z populačně silných ročníků. Ani dlouhodobě se však situace nezlepšuje, přičemž celkem bylo podle SRČ ve školním roce 2021/2022 odmítnuto přes 46 tisíc dětí (vyhověno bylo 125 tisícům žádostem). Nejpalčivější situace je v Praze, dále ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Toto číslo naznačuje, že kapacitní potíže minulých let stále nejsou v některých lokalitách vyřešeny. Pokud dostanete po zápisu rozhodnutí o nepřijetí dítěte, nevěšte hlavu.
Zákon vám dává možnost se proti rozhodnutí do 15 dní odvolat. Po zápisech rodiče často volí z více možností. Díky tomu se může uvolnit místo tam, kde si přejete. Když ani tak nebylo dítě přijato, zajděte do školky osobně a požádejte o zařazení na seznam čekatelů. Obejděte i ostatní školky a ptejte se, zda nemají volné místo. Někdy se uvolní na začátku školního roku.
Zdroje: redakce, Česká školní inspekce, Tereza Valkounová, predskolniporadna.cz, MŠMT
KAM DÁL: Dvouleté děti nebudou mít nárok na místo ve školce. Pětileté mají docházku povinnou.