Většinu informací o světě mimo náš domov máme zprostředkovaně z médií. Ty utváří náš názor nejen na to, jak budeme vnímat konkrétní země. "Starají" se i to, jestli je budeme považovat za vhodnou destinaci pro naši dovolenou.
Které země nás zajímají a které ne?
O některých zemích jsme tradičně informováni víc, některé se v našich médiích takřka neobjevují, to je asi i logické. Docela pochopitelné je to například u zpráv o našich sousedech, protože blízkost tématu je zkrátka jednou ze základních zpravodajských hodnot. Pak jsou tady však další státy, o kterých jsme informováni poměrně často a dění v nich sledujeme.
Tady je už na čase zeptat se:" Informují nás média o této zemi, protože nás zajímá, nebo nás zajímá, protože nás o ní média informují?" Pravda bude nejspíše ležet někde uprostřed a roli může hrát i něco dalšího. "Technické důvody určitě mohou hrát roli, jde o stálé zpravodaje, spolupracovníky i další síť mezinárodních zpravodajských agentur. Vliv však mají právě i zpravodajské hodnoty. Jejich vlivem jsou upřednostňovány události ze zemí, které jsou nám kulturně, historicky, politicky i geograficky "blíž". Takže se pak zobrazují i země, které považujeme v naší kultuře za elitní," vysvětluje odbornice na mediální geografii Zdenka Burešová.
Co by se tedy muselo stát, aby si naše média všimla i událostí mimo "naši kulturu"? Podle Zdenky Burešové by se musely tyto události dotknout buď nějaké naší "elity", například smrt evropských politiků nebo turisty.
Nebezpečí, nebo dovolená?
Čistě teoreticky je tedy možné, že by vás konkrétně daleko více zajímalo to, co se teď děje v Rumunsku. Možná tam máte příbuzné, možná jste fanouškem místní kuchyně, možná tam máte podnikatelské zájmy. Ať je to ale jakkoliv, v běžných médiích se daleko častěji dozvíte o tom, co děje ve Velké Británii. Cílem každé země je přitom také budovat svůj vlastní mediální obraz takový, jaký chtějí, aby byl. Například Česká republika se tradičně prezentuje jako výrobce nejlepšího piva, jako srdce Evropy a historická perla s krásnou přírodou.
Pochopitelně pár zemím se daří svůj obrázek pěstovat tak, aby byl krásný a lákal co nejvíce zahraničního kapitálu i turistů. Jenže některé země jsme si naopak zvykli spojovat spíše s nebezpečím. Média píší pro čtenáře, a tak se často uchylují k potvrzování stereotypů, které o konkrétní zemi čtenáři mají, tím se dostáváme všichni do bludného kruhu. V případě televize je to pak "horší" v tom směru, že obraz až tak úplně neklame. Na druhou stranu, manipulovat se dá v podstatě se vším.
Změnit pohled na danou zemi může být otázkou mnoha let. Například Kambodža byla považována před dvaceti lety za velmi nebezpečnou destinaci, v posledních letech se však její obraz v médiích postupně proměňuje na zemi, která nabízí exotická dobrodružství.
Pokud jste smíření s manipulací a jde vám hlavně o to užít si dovolenou, i tady můžete narazit. Na místa, která jsou prezentována jako ty nejexkluzivnější dovolenkové destinace, je často "nalákáno" velké množství turistů ze všech koutů plaenty. A tak se z ráje rázem stává přelidněné peklo, kde je to doslova hlava na hlavě.
Pokud hledáte řešení, zkuste si vzít do ruky mapu a podívat se na všechny možnosti. Ideální je vytvořit si vlastní názor, což se samozřejmě nevylučuje s nastudováním všech informací o zemi, kam se chcete vydat. Mediální manipulaci můžete v tomto směru úplně vypustit. Nástroje a prostředky k tomu máme úplně všichni.