Vývoj letounu Junkers F13 je úzce spjat s koncem 1. světové války a se jménem německého konstruktéra letadel Hugo Junkersem (1859-1935), který mimo své aktivity vynálezce a podnikatele působil také jako profesor na univerzitě v Aachenu. Nemýlí se ten, který jméno tohoto nadaného vynálezce spojuje i s plynovými kotly Junkers, za jejichž vznikem také stál.
Plynové kotle a letadla mají společného jmenovatele
Hugo Junkers byl vždy pacifistou, proto cílem jeho bádání bylo letadlo, jež by sloužilo civilním účelům pro dopravu osob a nákladu. Bohužel první světová válka jeho nápadům a plánům nepřála a byly mu umožněny pouze projekty vojenských letadel.
Proto se ihned po jejím skončení v listopadu 1918 chopil příležitosti a pustil se do vývoje nového civilního letounu Junkers F13, u něhož využil vynálezu německého chemika a metalurga Alfréda Wilma. Tomu se totiž podařilo vyrobit zcela novou a unikátní slitinu hliníku a mědi s vysokou pevností - dural. Tento materiál se stal hlavním materiálem pro výrobu pláště letadla díky svým unikátním vlastnostem - lehkosti a mimořádné tvrdosti.
První letadlo Junkers F13, pokřtěné jako "Annelise", poprvé vzlétlo 25. června 1919, přičemž se okamžitě začalo s jeho sériovou výrobou. Ta probíhala až do roku 1932 a celkem bylo vyrobeno 322 exemplářů.
Několik zajímavostí o Junkers F13
Letoun Junkers F13 „Annelise“ je také držitelem neoficiálního světového výškového rekordu, kdy vystoupalo do výšky 6 750 metrů, a to s osmi osobami na palubě. Junkers F13 disponoval otevřeným kokpitem pro dvoučlennou osádku a krytým místem s kapacitou pro 4 cestující. Ti se již během letu poutali bezpečnostními pásy. Letoun dosahoval maximální rychlosti 185 km/h a doletu 980 km. Zahraniční letečtí dopravci i cestující si používání "ef třináctky" na pravidelných linkách pochvalovali a letadla létala od polárních letišť až po oblasti v tropech.
Junkers F13 létal v Německu, USA i v Sovětském svazu, Brazílii, Polsku či Švýcarsku – pouze v tehdejším Československu toto letadlo absolvovalo jen zkušební lety, ale do ostrého leteckého provozu nebylo nikdy nasazené.
Tomáš Baťa a Jindřich Brouček zahynuli v troskách letadla
Letadlo Junkers F13 sehrálo i smutnou hlavní roli ve smrti zlínského podnikatele a zakladatele obuvnické firmy - Tomáše Bati. Dne 12. července 1932 nebyly pro let zrovna nejlepší povětrnostní podmínky - všudypřítomná mlha se vznášela na Otrokovicemi a pana továrníka čekala plánovaná cesta do Švýcarska, aby mohl otevřít novou pobočku v městečku Möhlin. Šéfpilot Jindřich Brouček však ztratil ve vzduchu za snížené viditelnosti v údolí řeky Moravy orientaci a letadlo Junkers F13 se s oběma muži zřítilo do prostoru továrny asi necelý kilometr od letiště.
Jistě není bez zajímavosti, že nově vyrobená maketa letadla Junkers F 13 bude od jara roku 2019 také součástí expozice v obnoveném Památníku Tomáše Bati ve Zlíně, kam se vrátí po více než 80 letech. Nevíte-li tedy, co s volným časem, zkuste nasměrovat své kroky na střední Moravu a podívejte se, jak to opravenému památníku v typickém funkcionalistickém stylu sluší.