Začneme špetkou historie, abychom si připomněli, jak vlastně největší kolínská firma, a vůbec jedna z největších automobilek u nás, vznikla. Vše začalo v roce 2002, kdy se položil základní kámen formou "joint venture" projektu dvou mateřských společností - jedničky na světovém trhu Toyoty a druhého největšího evropského výrobce PSA Peugeot Citroën.
Na konci února 2005 pak byla zahájena výroba první generace malých vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, které se pak o tři roky později dočkaly svého prvního faceliftu. V roce 2012 došlo k vyrobení dvoumiliontého vozu a byl ve znamení druhé modernizace první generace.
Významný milník překonala automobilka na startu letošního roku. Z linky jako jubilejní sjel vůz Toyota Aygo s černou metalízou. "Tři miliony aut jsou impozantním číslem za tak krátkou dobou výroby, například v porovnání s jinými továrnami," uvedl tenkrát prezident firmy Koreatsu Aoki.
TPCA a současnost
Kolínská automobilka nejen že produkuje spoustu nových vozů, ale také zaměstnává velké množství lidí. V současné době jich tu pracuje 2 800. Firma představuje jednoho z vůbec největších exportérů v České republice.
Produkce zůstává stejná již od roku 2005, sází tudíž na stejné koně. Městské vozy se vyznačují především spolehlivostí a nízkou spotřebou. Automobilka používá nejekologičtější dostupné technologie, což potvrdila i certifikace BAT, kterou TPCA obdržela stejně, jako certifikát řízení ochrany životního prostředí.
Rozvoj Kolínska v uplynulých dvanácti letech ovlivnila i prostřednictvím aktivity v rámci podpory dobročinných projektů. Finančně podpořila téměř 700 projektů v celkové částce přesahující 114 milionů korun.
"Zaměřujeme se především na zlepšování naší kvality a produktivity. Do technologií, které našim lidem ulehčují práci na lince, jsme investovali desítky milionů korun," popsal mluvčí společnosti Marek Hovorka.
Zaměstnancům jde naproti
Kolínská automobilka rozhodně nečeká na to, až někdo sám projeví zájem o to, aby v ní pracoval. Své potenciální pracovníky si "pěstuje" tak trochu sama. "Velmi úzce spolupracujeme se středními školami i s univerzitami. Uvědomujeme si, jak je technické vzdělání důležité pro budoucnost celé České republiky," popsal Hovorka.
"Do jeho podpory proto významně investujeme. Na stáže a praxi k nám navíc chodí studenti středních škol i univerzit a někteří z nich se pak v budoucnu stanou i našimi zaměstnanci," vysvětlil záměr TPCA. Firma měla nouzi o zaměstnance především v minulém roce, kdy se tak trochu vyčerpal český pracovní trh. "Nyní je u nás situace stabilizovaná, otevíráme vždy několik pracovních pozic pro specialisty ve výrobě i v kanceláři."
Trojice klenotů
Kolínská automobilka hraje na kvalitu, a proto produkuje pouze trojici modelů. Všechny z nich jsou maximálně přizpůsobené jízdě v hustém městském provozou a mají společnou spoustu parametrů. Všechny tři splňují především nejpřísnější měřítka kvality, která je zde klíčová.
Charakterizuje je především trojice vlastností - nízká spotřeba, moderní bezpečnostní technologie a identické rozměry. Samozřejmě ale bez problémů poznáte, které z aut máte před sebou, jelikož je každé designově naprosto odlišné a má svůj vlastní rukopis.
O všechny tři vozy je prý velký zájem. "V loňském roce jsme jich prodali rovných 220 000. Zajímavostí je, že čtvrtina z nich měla řízení napravo, protože směřovala na britský trh," uvedl Martin Hovorka. "Mezi zákazníky převládá bílá barva a manuální převodovka, ale stoupá i počet vyrobených aut se stahovací střechou nebo dvoubarevných kombinací."
Automobilka láká i k prohlídce
Pokud už svůj vysněný automobil doma v garáži máte a nebo se ho třeba chystáte nakoupit jinde, pak i pro vás může být TPCA zajímavé. Velmi atraktivní je totiž možnost prohlédnout si celou automobilku.
Nejlákavější je samozřejmě vidět samotnou výrobu vozů. Je možné vidět celý proces vzniku vozu od svitků plechu na lisovně, přes svařovnu plnou automatizovaných robotů až po finální montáž a kontrolu kvality.