Strakonická rodačka Věra Machoninová proslula například díky výstavbě obchodních domů DBK nebo Kotva v Praze. Její nejslavnější stavbu - hotel Thermal – byste našli v Karlových Varech. Spolu se svým manželem stavěli ve stylu brutalismu. Staveb neměli mnoho, ale ohromili!
Brutalismus
Brutalismus je bohatý na opakování a pravidelnost. Tuto základní koncepci obohacuje autorskými prvky, zpravidla mohutně formovanými a často také nepravidelnými betonovými plochami. Použitý beton má strukturu získanou odléváním do záměrně drsného a hrubého dřevěného bednění (tzv. pohledový beton). Brutalistické stavby jsou vždy výrazně autorským, tvůrčím počinem, a mají proto známky jistého exkluzivismu. Brutalismus nikdy nedosáhl takového rozšíření jako klasický funkcionalismus a jeho deriváty. Brutalismus je výrazně dominantní a záměrně působí ohromující jednoznačností a pádností svého projevu. Brutalistické stavby proto byly často kritizovány pro ignorování architektonických či historických prvků okolní zástavby. Zatímco architekti brutalistickými stavbami byli fascinováni, široká veřejnost je vždy spíše odmítala.
Ve dvou se to lépe táhne
Věra Machoninová vytvořila většinu staveb ve spolupráci s manželem Vladimírem Machoninem. Jejich odvážné realizace vznikaly na základě vyhraných architektonických soutěží, nikoliv jako přímé zakázky - obstály tedy v konkurenci neméně schopných kolegů.
- Dům kultury v Jihlavě (projekt 1956, realizace 1961)
- Areál Mezinárodního hotelu a festivalového kina v Karlových Varech (projekt 1964, realizace 1977)
- Dům bytové kultury v Praze (projekt 1968, realizace 1972 – 1981 – Věra Machoninová samostatně)
- Obchodní dům Kotva v Praze (projekt 1970, realizace 1974)
- Budova velvyslanectví ČSSR v Berlíně (projekt 1970, realizace 1978)
- Ubytovna podniku Teplotechna v Praze, Ječná 243 (1978 - 1984)
- Centrální náměstí města Štětí a centrum města Jablonec nad Nisou (Věra Machoninová samostatně)
Život
Věra Machoninová odmaturovala v roce 1947 na jičínském gymnáziu. Fakultu architektury a pozemního stavitelství ukončila v roce 1952. Hned po vysoké škole nastoupila do Státního projektového ústavu, kde vydržela do roku 1967, kdy si s manželem Vladimírem založili Architektonický ateliér Alfa. V roce 1970 nepodepsali souhlas se sovětskou okupací, a tak se nemohli účastnit architektonických soutěží. Činnost jim byla zakázána krátce před otevřením jejich společného díla – obchodního domu Kotva na pražském náměstí Republiky. Projekt Domu bytové kultury byl však již v té době schválen k realizaci. Autorka díky zákazu veřejně tvořit mnoho svého času trávila při odborném autorském dohledu při stavebních pracích. Vznikl díky tomu unikátní celek – podle slov architektky „reprezentativní výstavní plocha nábytku“.
Po revoluci
Změna politických poměrů po listopadu 1989 přinesla novou naději, ale Vladimír Machonin o rok později zemřel, a tím se společná tvorba tohoto architektonického a manželského páru definitivně ukončila.
Věra zůstala sama a založila vlastní architektonickou kancelář. V roce 2006 se dočkala ocenění za celoživotní dílo.
Dům bytové kultury letos slaví 35 let od otevření. Pokud vás zajímá historie a architektura manželů Machoninových, navštivte speciální retro web, který byl k této příležitosti vytvořen. Najdete na něm spousty archivních fotografií. Web je přístupný na: www.retro.dbkpraha.cz.
Od dob stavby DBK uplynulo 35 let. Design a komfort bydlení se zásadně změnil. Proti designovým židlím architektky Machoninové dnes v DBK stojí třeba značka Fatboy.
Fatboy je projektem finského designera Jukki Setälä, který omladil starý způsob sezení a opatřil staromódní pytle moderním designem a pojetím. Kdo si fatboy nevyzkouší, nepochopí. Jukka Setälä byl fanouškem hudební skupiny Fatboyslim… Při songu „Right here right now“ se šily a tvarovaly první pytle Fatboy! V DBK najdete Fatboy ve 4. patře v Superstore.
Reprezentantem moderního designu je také značka SCANquilt, která je přesně o deset let mladší než DBK. SCANquilt přináší do ložnic a kuchyní díla světových návrhářů. Prodejnu najdete v -2. patře.