V létě podnik odůvodnil nedostatek řidičů jejich útěkem za lepším. Prý odešli k okolním dopravcům, kteří v té době zvýšili mzdy o 20 procent. Což je sice fajn, ale trpí tím jedině cestující. A samozřejmě, i když jsou služby horší, platí za ně plnou cenu. Což je také docela nespravedlivé. O žádném zlevnění Dopravní podnik ani náhodou neuvažuje.
Omezení prý potrvá do poloviny ledna
Nyní se do běžného režimu pražské spoje vrátí od pondělí 15. ledna. Omezení se tedy týkají spojů na území Prahy, nikoliv příměstských linek. Na co nyní svádí podnik nedostatek šoférů?
Podle Martina Šubrta, náměstka ředitele organizace Ropid, která zajišťuje pražskou MHD, je řidičů nedostatek a navíc mnohdy zcela vyčerpali maximální počty přesčasových hodin. "Poloprázdninový provoz PID v prvních dvou lednových týdnech je tak zaveden proto, aby od začátku nového roku byly sníženy požadavky na odpracované hodiny řidičů, případně aby byla některým z nich nabídnuta možnost si dovybrat volno, k čemuž jen asi týden trvající vánoční svátky neposkytovaly dostatek prostoru," uvedl Šubrt.
Provoz prý nezpůsobí dopravní potíže
Intervaly spojů jsou podle náměstka delší v průměru o dvě minuty, tedy zhruba celkem deset minut.
Ropid tvrdí, že prázdninový provoz nezpůsobí dopravní potíže. Městskou hromadnou dopravu oproti období na začátku ledna prý využívá o 10 až 20 procent méně cestujících. Proti běžným prázdninám jsou ale v provozu všechny školní linky a posílený počet spojů jezdí na studentských linkách typu 107 či 143. Jak jsme již zmínili, omezení neplatí pro příměstské spoje a stejně tak se nevztahují na městské linky, jejichž spoje jsou na provoz příměstských napojeny.
Nástupní plat 35 tisíc korun
Už v létě podle náměstka pražské primátorky pro dopravu Petra Dolínka bylo jediným řešením další zvedání mzdy. Tehdy měla Praha v plánu posilovat autobusovou dopravu, na což vyčlenila 94 milionů korun. Už v srpnu řidiči měli nadstandardní platy oproti jiným profesím a navíc jejich rodiny mají jízdné zdarma. V Praze se loni plat zvyšoval o čtyři procenta a přesto se řidiči nechali odlákat ke konkurenci, kde si přišli na vyšší částku.
Přitom dopravce už v tu dobu lákal nové lidi za volant s nástupním platem 35 tisíc korun. Je ale nutné dodat, že sloužit podle rozvrhu a skladby směn kvůli plnění spojů, aby na sebe navazovaly, není rozhodně žádný med, a proto není pro každého. Řada řidičů také odchází do důchodu. To vše s tím souvisí.
V Kladně nevyjely stovky spojů
Problémy s nedostatkem řidičů řešilo na sklonku roku také Kladno. Problém se ukázal hned první týden po zavedení integrace Kladenska do PID v srpnu. Během týdne, kvůli nedostatku řidičů u ČSAD Kladno, tenkrát nevyjely stovky autobusů.