Určitě se také hodí informace, proč a jaké zpoždění má zrovna váš vlak či autobus. To vše je možné zjistit jak na místě z panelů, tak i v chytrém telefonu. Jen se musí systém aplikovat pro konkrétní město či dopravce. Zdá se, že vše by ve prospěch cestující ve Středočeském kraji mělo změnit zapojení integrované dopravy středočeských měst do Pražské integrované dopravy (PID). Ta už běží s různými přestávkami a porodními bolestmi několik let. Občas se objeví nějaká novinka, která je přínosem pro cestující, jindy, jako v případě letošního zapojení Kladna k pražské dopravě, nemalé problémy.
Začátek spojení s pražskou dopravou přinesl problémy
Městská hromadná doprava v Kladně je od léta částečně zapojena do systému PID. Začátek integrace však přinesl výpadky mnoha spojů. Dopravce nemohl z důvodu nedostatečného počtu řidičů zajistit dopravní obslužnost. Nové jízdní řády PID si totiž vyžádaly navýšení o čtyři řidiče.
„Museli jsme co nejrychleji reagovat. Po jednání s dopravcem jsme vrátili předprázdninové řády, které byly tvořeny jak na základě lokálních potřeb, tak možností dopravce. Od 15. října se začala situace naštěstí uklidňovat. Kdyby ale pražský organizátor respektoval naše podmínky, spolupracoval a se začleněním naší městské dopravy vyčkal nejlépe do realizace projektu dopravní telematiky, mohl být začátek integrace pro cestující i město méně stresující,“ připomněl primátor Milan Volf.
Telematika zatraktivní cestování
V závěru svého shrnutí primátor narazil na další novinku související i se zaváděním společné dopravy mezi krajskými městy a metropolí. O co jde? Jedná se právě o informování cestujících, zmíněném v úvodu, o aktuálních informacích o odjezdech autobusů a přehledu o jednotlivých linkách. Nejen tyto informace budou mít nově k dispozici cestující v kladenské dopravě. Město letos v červnu požádalo o dotaci z Integrovaného operačního programu ministerstva pro místní rozvoj na takzvanou telematiku pro veřejnou dopravu. A uspělo. Na projekt, který díky novým technologiím konečně přinese zkvalitnění a zatraktivnění městské hromadné dopravy, obdrží dotaci 28 milionů z celkově potřebných 31 milionů korun.
Bluetooth maják vám přenese data do mobilu
Co cestujícím prvky dopravní telematiky přinesou? Už příští rok je budou informovat o odjezdech a příjezdech autobusů označníky s e-paperovým displejem. Na zastávkách Náměstí Svobody, Gymnasium a Nádraží jim orientaci usnadní šest velkých elektronických informačních panelů. „Osobně nejsem příznivcem dotací za každou cenu a často na nesmyslné projekty. Nyní jsme ale získali podstatnou finanční pomoc na dobrou a velmi potřebnou věc. Díky novým technologiím budeme například zcela přesně znát aktuální pohyb vozidla a případné nedostatky hned s dopravcem řešit. Data budou přenášena i cestujícím do chytrých telefonů," řekl k projketu primátor Milan Volf.
Všechny zastávky město osadí takzvanými „bluetooth majáky“, které se po vkročení cestujícího do jejich zón spojí s jeho chytrým telefonem a informují ho o aktuálních příjezdech a odjezdech autobusových linek v dané zastávce. Projekt počítá i s vybavením patnácti vozidel MHD systémem sledování a přenosem dat do označníků. Ty budou vybaveny také zvukovou signalizací, která usnadní cestování i osobám se specifickými potřebami a se sníženou schopností pohybu a orientace.
S neustále narůstajícím počtem aut na silnicích se veřejná doprava hromadnými dopravními prostředky stává stále více vyhledávanou. Uvidíme, zda se ke Kladnu připojí další města a hromadná doprava se opravdu v blízké budoucnosti stane běžnou službou, kterou lidé upřednostní před jízdami osobními vozy, a provoz se tak zklidní.