Prasklá kolejnice v Zenklově ulici je prý jen začátek. Na opravy se přesto počká 7 měsíců!

Koleje čeká rekonstrukce, do té doby je každá jízda tak trochu risk
Zobrazit fotogalerii (1)
 

Zlomená kolejnice zastavila tramvajový provoz v Zenklově ulici v Praze 8. Podle dopravních podniků může za nehodu extrémní teplo, kvůli kterému trať ztratila odolnost. Na místě probíhal rozsáhlý svářečský zátah. Hrozí nám něco podobného častěji? V jakém stavu jsou pražské koleje?

Přesto, že venkovní teplota byla v pondělí kolem pětadvaceti stupňů, teplota kolejnice může v těchto letních dnech vystoupat klidně až k šedesátce. Kolejnice jsou totiž uchycené do panelů pryžovými profily, jejichž úkolem je, mimo jiné, zabránit jejich podélnému pohybu při změnách teplot.

Tuto schopnost pryže v Zenklově už ale nemají. "Prorezlé žlaby panelů už neumožňují dát tam pryže nové. Kolejnice v důsledku toho "vybočila", to znamená, že se vyboulila směrem nahoru," upřesnila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Kvůli události byl přerušen provoz tramvají ve směru do centra v úseku Ke Stírce - Palmovka. 

Mimo provoz byly linky 3, 10 a 24. Cestující v úseku na Praze 8 ale nemají jistotu, že se situace nebude brzy opakovat.

Rekonstrukce kolejí v Praze

Ovšem jak to vypadá, je to jen špička ledovce. Incident ukázal na ne příliš dobrý stav kolejí v kompletní délce této tratě. V roce 2011 sice proběhla rekonstrukce úseku Palmovka – Elsnicovo náměstí a o rok později i v úseku Bulovka – Ke Stírce.

Stále však zůstává neopravený úsek mezi tím, tedy na trase Elsnicovo náměstí – Bulovka. Vybočení koleje prý hrozí v celém tomto úseku a bohužel se může opakovat na dalších místech. "Dopravní podnik pracuje na přípravě komplexní rekonstrukce tramvajové trati, jejíž začátek plánuje na leden příštího roku. Budeme vše koordinovat s opravou vodovodu, kanalizací, dalších inženýrských sítí, vozovek a chodníků," dodala Řehková.

Je sice hrozně pěkné, že se v hlavním městě opraví něco, co má svoji životnost evidentně za sebou. Podle některých cestujících se to ale dělá ve chvíli, když už je průšvih na světě. "Oni o tom nevěděli? Sedí v těch úřadech proč, aby brali peníze, nebo aby něco dělali? To jsou fakt odborníci. Kdyby takhle makal každý, můžeme se vrátit na stromy," rozčiloval se Pavel Kotrba. A není v tom zdaleka sám.

Proč se bude čekat?!

Proč nereaguje dopravní podnik okamžitě? Bude se čekat, až praskne další kolejnice a někdo se zraní? "Můj osobní laický názor je, že za to mohou nekvalitní materiály, které byly vysoutěženy nejlevnější cenou. Proto to pak takhle dopadá. To je stejné jako špatně opravené silnice," kroutila hlavou mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. "To je ale samozřejmě otázka na Dopravní podniky, Praha 1 nezná podrobnosti a oficiálně na to nebudeme reagovat."

On ale člověk nemusí být odborník, aby si sečetl, že jedna plus jedna jsou dvě. V tomto případě tedy nízká cena plus zdaleka ne nejlepší materiál rovná se prasklá kolejnice. Nikdo netvrdí, že za to může současné vedení dopravního podniku. Ale dát si ruce do klína a sedm měsíců dělat, že se nic neděje? To je hodně velký risk.