Vystoupit z vlaku při 110 kilometrech v hodině se asi chce jen sebevrahům (a i ti by si zřejmě našli lepší způsob, jak odejít z tohoto světa). Jenže ne všechny dveře ve všech vlacích jsou bezpečné. Cesta na toaletu se tak může stát osudnou. V nebezpečí jsou přitom hlavně děti.
České dráhy si naštěstí uvědomily rizika, která s sebou nese špatná bezpečnostní signalizace dveří ve starších vagónech. Proto se rozhodly vybavit přes 700 rizikových vozů alespoň nějakou náhradní alternativou. Celkem do tohoto projektu investují 80 milionů korun!
"S výrobou prototypů jsme začali už loni," vysvětlil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Navíc ČD průběžně nahrazují vozy, u kterých se může stát, že dveře ani po rozjezdu vlaku nebudou zcela uzavřeny. Místo nich budou cestující jezdit vagóny s centrálním uzavíráním. "Teď už upravujeme prototypovou sérii, stovky vozů, na nichž se bude nový systém testovat. Hotová má být v květnu." Jenže k tomu bude potřeba také najít dodovatele pro úpravy dalších 630 vozů.
Kterých spojů se to dotkne?
Nejprve budou zabezpečeny vozy, které jezdí ty nejdelší tratě. Následně proběhne výměna i v regionální dopravě. Tato strategie se zdá být rozumnou, protože právě na dálkových spojích dosahují vlaky vyšší rychlosti a pád je tedy vážnější. Ovšem i jinde se mohou řítit až 110 kilometrů za hodinu.
Je to reakce na případ z loňského roku
Když z vlaku mezi Olomoucí a Štěpánovem vypadla z vlaku dvouletá dívka, která v tu chvíli byla byla s matkou a starší sestrou na toaletě, případ se řešil dlouho. Vlak se zkrátka rozjel s otevřenými dveřmi. Zodpovědnost za úmrtí dívky ponese průvodčí a vlakvedoucí ČD, kteří čelí obvinění z usmrcení z nedbalosti. Oběma tak hrozí až 6 let vězení. Letos by už byly obviněné i České dráhy jako právnická osoba, loni to ještě nešlo.