Za špatné hospodaření nese odpovědnost starosta. Tudíž i za to, že případně platí z poplatků vybraných od občanů něco, za co nedostává adekvátní službu, a navíc to dotuje z rozpočtu obce. Samozřejmě, že svoz stojí peníze. Jakmile ale náklady převyšují dvojnásobek nákladů na skládkování jedné tuny směsného komunálního odpadu (SKO), je dobré začít s otázkami:
- 1. Kolik stojí odstranění jedné tuny SKO na skládce či ve spalovně?
- 2. Kolik SKO vyprodukuje obec ročně?
I v případech, kdy "svozovka" fakturuje za manipulaci s popelnicí, tedy nikoli za tunu, ale za službu, se dá výsledku dopočítat. A z tohoto problému vyplývají další tři otázky:
- 3. Je svozová firma schopna oddělit výše uvedená množství jen pro vaši obec? Máte přehled o svážených odpadech?
- 4. Je svozová firma schopna oddělit nabídnutou cenu na dvě složky, tedy na službu svozu a samotné odstranění odpadu, tedy cenu za tunu na bráně skládky či spalovny?
- 5. Jak firma může prokázat, že sváží SKO pouze od občanů, a nikoli současně i od firem a živnostníků?
- 6. Jak svozová firma zohledňuje ve výsledné ceně množství vytříděného odpadu?
- 7. Podporuje svozová firma ve vaší obci moderní systémy třídění odpadů (např. sběr přímo z jednotlivých domácností)?
Svozová firma se kromě směsného komunálního odpadu stará ve většině případů i o odpad tříděný. Za ten obec dostává odměnu od společnosti EKO-KOM. Tento příspěvek je určen na placení nákladů za sběr a svoz tříděného odpadu a tak je taky využíván. Jenže vytříděný odpad má ve většině případů kladnou ekonomickou hodnotu. Dá se prodat a obec tím může získat další peníze na obecní odpadové hospodářství. Jenže se tak většinou neděje. Vytříděný odpad prodává svozová firma, které za to obec ještě platí. To není zcela v intencích hesla "dobrý hospodář". Z toho rovněž vyplývají další otázky:
- 8. Jak nakládá svozová firma s odpady, které občané obce vytřídili?
- 9. Zohledňuje příjmy z prodeje vytříděných komodit do ceny svozu?
Historie hovoří jasně
Otázek je samozřejmě daleko více, ale těchto devět je základem pro to, aby starosta sám sebe odhadl, zda je dobrým hospodářem a zda neplatí víc, než musí. V historii se totiž již mnohokrát ukázalo, že produkce SKO po zodpovězení těchto otázek a úpravě systému sběru a svozu komunálních odpadů může klesnout i o 50 % a to je zásadní pro rozpočet na odpadové hospodářství obce.