Pro státní školku jednoznačně mluví její cenová dostupnost. Pro soukromou pak individuální přístup, malý počet dětí ve třídě, větší počet učitelek než bývá ve státní, více aktivit, mnohdy i kvalitnější strava a také flexibilnější otevírací doba. Zkrátka nadstandardní služby, které ve státní školce najdete jen opravdu zřídka.
V soukromé nebyl nic problém
Svoji zkušenost ze soukromé školky a následně i státní má maminka Jana z Jesenice: „Maty tam chodil od dvou let. Zvolili jsme variantu 2 dny v týdnu, později 3 dny v týdnu. Do soukromé školky se vždycky moc těšil. Nosil mi často obrázky a výrobky, naučil se spoustu básniček, písniček, říkanek, naučil se trochu režimu, avšak všechno přiměřeně jeho věku. Nic tam nebyl problém. Mohl si tam brát oblíbená autíčka. Neměla jsem strach, když jsem mu dala tenkou mikinu, že bude mu venku zima. O všechno se postarali. Pedagogický přístup byl fajn.“
Mohlo by vás také zajímat: Jak adaptovat dítě ve školce
Státní školka znamená víc dětí
Když se Jany ptám na státní školku, kam nyní její syn nastoupil, zda může srovnat, říká: Neví, jestli je to tak možné hodnotit. Myslím, že je to o lidech - v tomto případě pedagozích. Je fakt, že přístup v nynější školce se mi nelíbí. Proč musí děti na povel kreslit, když si jich polovina chce hrát s auty? V soukromé školce byly dvě učitelky na 11 dětí, ve státní 1 na 28 dětí kromě doby, kdy chodí ven, to jsou obě,“ říká Jana.
Je to především o lidech
Jak už bylo řečeno - ve státních školkách je mnoho dětí a málo pedagogů, podmínky bývají oproti soukromím školkám horší, a to i v ohodnocení pedagogů. Přesto jsou školky, které mohou těm soukromím konkurovat. O tom ví své Ilona Kydlíčková z mateřské školky Petrklíč v Radotíně: „Všude je to o lidech. Úžasný příklad krásné státní školky je například té v Praze Lochkově. Paradoxně můžou soukromé školky pomáhat těm statním v tom, že nastaví konkurenci. Myslím, že je to patrné v nabídce různých aktivit.“