Firma z Příbramska, jejíž název odkazuje na nedaleké Brdy, vyrábí kromě pěti druhů prkének ještě stojany na nože. Časem by mohly přibýt misky, podložky pod hrnce, válečky, vály, vařečky a další kuchyňské náčiní. "V nějaké fázi už jsme, u některých výrobků ještě řešíme technologii výroby," uvedl zakladatel společnosti Vojtěch Hrach.
Malá společnost čítající kolem deseti zaměstnanců a spolupracovníků zatím prodává zboží přes svůj web a jedná o možnosti vstoupit do kamenných obchodů. "Určitě potřebujeme rozšířit produktovou řadu. Abychom byli schopni vyrábět všechno, co je v kuchyni ze dřeva - v naší kvalitě a v našem stylu," řekl druhý ze zakladatelů Jiří Krůta. Mezinárodní designová ocenění jsou podle něj výhodou, distributoři díky nim začínají UBRD registrovat jako seriózní firmu etablovanou na trhu.
Dříve renovovali jízdní kola
Kromě dílny ve Volenicích, kde se výrobky z amerického ořechu a částečně jasanu dokončují a balí, má společnost další prostory v Letech u Písku a ve Volarech na Šumavě. Pracoviště ve Volenicích bylo podle Krůty už potřeba, do září tato část výroby fungovala v provizorních podmínkách v rodinném domě. Nové sídlo vzniklo v bývalém zemědělském areálu, prostory lze v případě potřeby rozšiřovat.
Dlouholetí kamarádi Krůta a Hrach nejdříve renovovali jízdní kola, díky tomu si vyzkoušeli podnikání. Později se seznámili s truhlářem, který měl v dílně spoustu dřeva z ovocných stromů a chtěl poradit s výrobou. Tak vznikla původní značka WOOD&FOOD, která fungovala asi čtyři roky. "Bylo to ale spíš po večerech, nějaké jednotky, desítky prodaných kusů," dodal Krůta. Zlom nastal až s návrhy, které vytvořil designér Petr Novaque. Od roku 2018 firma získala čtyři světová ocenění, uspěla například v soutěžích Red Dot Design Award či iF Design Award.
Výroba začala letos v březnu
Společnost UBRD byla založena v polovině roku 2017, prototypy zhotovila a odeslala do soutěží koncem loňského roku. Letos v březnu začala výroba, prodány byly zatím stovky kusů. Hrach předpokládá, že před Vánoci poptávka vzroste. "Máme předjednané lidi, kdyby bylo potřeba, že pomohou s balením a odesíláním," uvedl.
Hlavním a také nejprodávanějším výrobkem je prkénko zvané Vlajka, které má na jedné straně sníženou část ve tvaru klínu, což umožňuje snazší shrnování nakrájených potravin. Zároveň se díky tomu bere snáze do ruky. Vzhledem prkénko připomíná českou vlajku.
Nejen manažeři a podnikatelé
Na začátku si zakladatelé UBRD mysleli, že prémiovými výrobky zacílí na podnikatele a manažery. Ti ale nakonec tvoří klientelu jen z poloviny. Zboží si podle Krůty kupují ve velké míře prostě lidé, kteří chtějí mít v kuchyni něco pěkného.
Devětadvacetiletý Hrach vystudoval na ČVUT architekturu a stavitelství, v minulosti se věnoval návrhům webových stránek. O rok starší Krůta po vyučení truhlářem maturoval na ekonomické škole. Před založením UBRD se zabýval mimo jiné projektovým řízením a IT.