Výroba motorových lokomotiv v USA představuje dlouhou, bohatou a zajímavou kapitolu historie strojírenského průmyslu, která sahá až do doby před začátkem 2. světové války. Některé typy amerických strojů se staly doslova legendami, počínaje 44- a 70-tunovými „switchery“, určenými pro posun, přes obdivovaný typ F7 až po čtyř- a šestinápravové nákladní stroje, vyráběné v obrovských sériích.
Jedněmi z těch nejúspěšnějších byly univerzální stroje řady U30C o výkonu 3000 k (2240 kW), jichž bylo v letech 1966 - 1976 vyrobeno 600 exemplářů. Uplatnily se všude tam, kde nebylo z těch či oněch důvodů možné použít lokomotivy SD40 z produkce EMD (Electro-Motive-Diesel). Jejich modernějšími nástupci se staly lokomotivy typu C30-7, jichž bylo v letech 1976 - 1985 vyrobeno 1 137 kusů, přičemž dále následovala varianta C30-7A (1984 - 1990), u níž byl použit namísto 16válcového motoru 7FDL pouze dvanáctiválcový (stejného typu).
Od jejich původního vlastníka, americké společnosti Conrail, se v roce 2003 dostalo do Estonska 19 exemplářů, které byly upraveny na tamější širší rozchod kolejí (1520 mm). Jejich současný vlastník, společnost Operail (dříve EVR Cargo), má v plánu postupně všech 19 kusů zásadně modernizovat, a vybrala k tomuto účelu českou společnost CZ LOKO.
Pozitivní zkušenosti
Na základě dobrých zkušeností z provozu již rekonstruované lokomotivy CZ LOKO (prototypu C30-M č. 1564, jenž vyjel na trať v roce 2017), byly nakoupeny další modernizační pakety. Operail pronajímá modernizovaný stroj průmyslovým podnikům v Dněpropetrovské oblasti na Ukrajině, kde v průměru najezdí 150 kilometrů denně, především při posunu s těžkými nákladními soupravami. Všechny modernizační pakety budou dodány do 1. čtvrtletí 2021 a vyrobí je jihlavská provozovna CZ LOKO.
Obsahují všechny konstrukční celky nad úrovní hlavního rámu, tedy kupř. blok spalovacího motoru s trakčním alternátorem, kabinu, kapoty, blok chlazení, novou brzdovou výstroj od firmy DAKO a řídicí systém. V dílnách Operail ve městě Tapa se původní lokomotiva odstrojí, repasuje se podvozek, upraví hlavní rám, provede montáž modernizačního paketu a vozidlo se oživí. Na modernizační proces dohlížejí technici CZ LOKO.
Nová šestinápravová dieselelektrická lokomotiva C30-M je určena, stejně jako její americké předchůdkyně, pro těžkou posunovací a traťovou službu na tratích a vlečkách o rozchodu 1520 mm. Primárním zdrojem pohonu je naftový motor CAT 3512C o výkonu 1 550 kW. Konstrukce je kapotová, s věžovou kabinou, z níž má obsluha daleko lepší výhled.
Úspěšný export
Do Estonska, Litvy a Lotyšska putovalo od firmy CZ LOKO v posledních letech již více než 130 lokomotiv, ve Finsku si firma svou pozici nyní buduje. Soukromý dopravce Fenniarail Oy si loni v listopadu objednal v pořadí šestý stroj typu EffiShunter 1600, který obdrží v letošním roce. Součástí kontraktu je také opce na dalších šest lokomotiv.
O lokomotivy EffiShunter je zájem, protože v praxi prokázaly své vysoké technické kvality. Na podmínkách, které panují v železničním provozu v zemích, jako je Finsko, Norsko či Švédsko, si již vylámali zuby jiní výrobci - stroje z CZ LOKO ale obstojí i v drsném zimním klimatu a při omezených možnostech údržby.