Možná, že v Praze je otevření minipivovaru s pivními speciály sázkou na jistotu. Přijdou zvědaví lidé a gurmáni, kteří prahnou po novém zážitku, a samozřejmě také turisti. Jenže Petr Němec a Martin Medek začali vařit svoje pivo v Mělníku, kde je zkrátka nutné jméno budovat, držet kvalitu a také překvapovat novinkami.
Podnik začínal jako nekuřácká pivnice v roce 2012 a k pivu jste tu dostali i skvělé burgery. Kolem dokola žádné přehnané složitosti, jen vzdušný prostor, poctivý dřevěný nábytek a kvalitní výčepní zařízení. Jde tady především o pivo a pocit, že jste tu opravdu jako doma.
Na druhou stranu ani hlady neumřete, protože medvědí burgery se staly vyhlášenou specialitou i za hranicemi města. Navíc nemáte pocit, že přicházíte do nějakého ošuntělého baráku. Už při vstupu na vás díky jednoduchému designu a cihlové klenbě dýchne atmosféra krásné historické budovy mělnického náměstí.
Co budete pít?
Pivo se čepuje z deseti píp. Z pěti z nich teče stále stejné pivo, zbývající se obměňují. Netočí zde však jen vlastní piva, dát si můžete i ta z jiných malých pivovarů. Na své si přijdou i lidé, kteří upřednostňují tvrdý alkohol. Podnik nabízí přes čtyřicet druhů originálních karibských rumů.
Technická stránka věci
Pivovar samotný není přímo v areálu pivnice, ale na druhé straně města. Varna je třínádobová o objemu 300 litrů s přímým plynovým ohřevem. Otevřené spilky jsou tři po 600 litrech a ležáckých tanků se samostatným chlazením je pět po 550 litrech. Pivo se vaří jak z českého, tak z německých či amerických chmelů. A jak svůj byznys vidí jeden z majitelů Martin Medek?
Myslím, že jste vystihli trend minipivovarů. Proč jsou tak populární?
Je to jednoduché. Lidé již byli unaveni a přesyceni stále stejnými značkami a typy piv, které se na našem trhu držely po desetiletí. První minipivovary otevíraly v 90. letech minulého století a nyní je jich okolo 400. A protože pivo z nich je z drtivé části nepasterizované a nefiltrované, lidé zjistili, že je z nich mnohdy výrazně lepší než od velkých průmyslových značek, které jsou nuceny pivo upravovat pro delší trvanlivost.
Je to i generační otázka?
Částečně hraje roli i otevřenost lidí, převážně mladších ročníků pro nové typy piv, jako jsou ta pšeničná či dnes tak populární piva typu ALE. Ty se často velkým pivovarům nevyplatí vařit, proto se pro minipivovary jedná o zajímavou možnost, jak u nás posunout pivní kulturu zase o něco dále.
Proč je váš medvěd němý?
Název vlastně vznikl ze složeniny našich jmen. Němec a Medek – Němý medvěd.
Jaké vaše pivo se prodává nejvíc?
Prodejnost piva je hodně dána ročním obdobím. Standardně platí, že v létě se vypije více lehčích piv, jako například našeho Vopičáka, což je světlá výčepní "desítka". Zima zase přeje tmavším a silnějším pivům. Jako příklad mohu uvést například naši sezonní Vídeňskou polotmavou "jedenáctku". Vlajkovou lodí po celý rok ale pro nás zůstává náš Brtník, tedy klasický světlý ležák plzeňského typu.
Jaká je vaše aktuální nabídka a jak piva chutnají?
V současné době najdete na našem výčepu již zmiňovaného Brtníka 12° a Vopičáka 10°. Jedná se o světlá spodně kvašená piva vyznačující se vyšší hořkostí a plnou chutí. Doplňuje je tmavá "dvanáctka" Kňour, specifická jemnou karamelovou chutí, plným tělem a oproti jiným černým pivům i nižší sladkostí.
Přes léto se asi vypije nejvíc piva. Kolik ho natočíte denně?
Vzhledem k našemu "pivnímu" zaměření se ho vytočí opravdu hodně. Nemáme tedy problém "uživit" všech našich deset kohoutů tak, aby piva na nich byla vždy v nejlepší kondici. Zároveň jsme schopni piva pravidelně obměňovat a přinášet našim zákazníkům stále něco nového.
Pravidelně zkoušíte novinky. Co hosty čeká v září?
Kromě několika kulturních akcí, ze kterých mohu zmínit koncert mělnické kapely The Oxx 8. září nebo na Mělník jedinečné vystoupení amerického rapera Astronautalise 18. září, připravujeme samozřejmě i několik pivních novinek z různých koutů české minipivovarské scény. V říjnu se zákazníci pak mohou těšit na nové podzimně-zimní menu, ale to bychom přeci jen trochu předbíhali.
Dovnitř se vejde 80 lidí, 30 na zahrádku, kolik musíte mít zaměstnanců?
Snažíme se mít vždy tolik zaměstnanců, aby služby, které poskytujeme, dostali naši zákazníci vždy v co nejlepší kvalitě. Ať už jde o přípravu jídla, piva či samotná obsluha hostů. Vždy u nás platilo a platit bude otřepané: "Náš zákazník, náš pán".
Uvažujete o koupi medvěda jako maskota?
Těch plyšových máme na hospodě hned několik. A živému by se u nás asi moc nelíbilo. Takže medvědy raději zatím necháme běhat po lesích a my se budeme držet toho, co nám jde snad nejlépe – tedy piva a dobrých burgerů!