Co je daňová evidence
Daňová evidence se týká pouze fyzických osob. Obsahuje všechny daňově uznatelné výdaje, které souvisí s podnikáním. To znamená, že si jako OSVČ musíte pečlivě uschovávat všechny doklady za nákup zboží či služeb.
Při vedení daňové evidence udržujete přehled o:
- příjmech a pohledávkách,
- výdajích,
- majetku
- a závazcích.
Pokud vedete daňovou evidenci, vztahuje se na vás i povinnost inventarizace (zjištění skutečného stavu a porovnání se stavem dle daňové evidence) dlouhodobého hmotného majetku, zásob, závazků a pohledávek.
Pro fyzické osoby ale existují další dva způsoby uplatnění výdajů, pomocí kterých zjistí, jak se jim v podnikání daří nebo kolik zaplatí na dani z příjmů. Jedná se o:
- paušální výdaje stanovené procentem z příjmů
- a paušální daň.
Co je účetnictví
Právnické osoby (firmy) mají ze zákona povinnost vést účetnictví vždy, zatímco fyzické osoby si jej až na výjimky mohou zvolit dobrovolně. Ale pozor – pokud se jako OSVČ rozhodnete vést účetnictví dobrovolně, můžete se třeba k daňové evidenci vrátit nejdříve za 5 let.
Mezi výjimky, které mají povinnost vést účetnictví vždy, se řadí fyzické osoby:
- zapsané v obchodním rejstříku,
- jejichž obrat přesáhl za bezprostředně předcházející rok částku 25 milionů Kč,
- nebo fyzické osoby, které jsou společníky společnosti bez právní subjektivity, kde alespoň jeden ze společníků vede účetnictví.
Živnostníci zpravidla dobrovolně účetnictví nevedou a upřednostňují metody popsané výše, které jsou méně administrativně i finančně náročné. Účetnictví však firmám i živnostníkům poskytuje nejvěrnější obraz o tom, jak se byznysu daří.
Jednoduché nebo podvojné účetnictví
Rozlišujeme dva druhy účetnictví:
- jednoduché – týká se jen neziskových subjektů, například spolků nebo příspěvkových organizací,
- podvojné – určené pro podnikatele, své označení dostalo kvůli podvojnému způsobu zápisu položek na dva účty – „Má dáti“ na levé straně (MD) a „Dal“ (D) na straně pravé.
Časové rozlišení, náklady a výnosy v účetnictví
Od daňové evidence se účetnictví nejvíce liší:
- způsobem stanovení základu daně z příjmů,
- časovým rozlišením.
Když vedete účetnictví, vycházíte při určení základu daně z rozdílu výnosů a nákladů, zatímco v daňové evidenci z rozdílu daňových příjmů a daňových výdajů.
Jak je od sebe rozeznáte:
Představte si, že klientovi vystavíte fakturu na prodané zboží nebo provedené služby. V ten okamžik vám vznikne výnos (tržba), a to bez ohledu na to, zda vám zákazník fakturu již zaplatil, nebo ne.
Náklad vzniká, pokud vám dodavatel zašle fakturu např. za telefonní služby, opravu auta, spotřebu energie apod. Opět není rozhodující, zda jste už dodavateli zaplatili.
Příjmy mají nejčastěji podobu přijatých peněz v hotovosti nebo na bankovní účet, zatímco výdaje představují úbytek hotovosti z pokladny nebo bankovního účtu.
Pro podvojné účetnictví je typické i časové rozlišení nákladů a výnosů. To znamená, že výnosy a náklady se účtují do toho účetního období, kterého se týkají.
Pokud například nakoupíte reklamu v novinách pro letošní i následující rok, náklad se rozdělí podle počtu měsíců do letošního a příštího roku bez ohledu na to, kdy fakturu za reklamu zaplatíte.
Jakou formu má podvojné účetnictví
Ke kompletnímu zpracování účetní evidence využijete specializovaný účetní software. V nich najdete všechny účetní knihy a přehledy, vytisknete si jednotlivé sestavy, a pokud narazíte na chybu, snadno ji dohledáte a opravíte.
K úspěšnému vedení účetnictví potřebujete znát nejenom základní principy účetnictví, ale také zásady oceňování majetku, zákon o DPH, zákon o dani z příjmů či další daňové zákony. V případě, že tyto znalosti sami v dostatečné míře nemáte, využijte služeb kvalifikovaných a zkušených účetních.
TIP: Pokud jste účetní pracující ve firmě a přemýšlíte nad vlastním podnikáním nebo si jen chcete osvěžit znalosti, přihlaste se do prakticky zaměřeného online kurzu účetnictví – akademie Svobodná účetní.