Americká cla na ocel: Problém pro některé české výrobce, dopad i na zaměstnanost

V jakých odvětvích nastanou pro české firmy zlé časy?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Americká dovozní cla na hliník a ocel, která mají začít platit od konce příštího týdne, by neměla mít dopad na produkci a export českých dodavatelů autodílů. Do USA totiž vyvážejí minimálně. Problém však může nastat velmi brzy s něčím jiným.

Problém by podle zástupců několika firem vyrábějících v Česku komponenty pro automobilový průmysl mohl nastat po případném uvalení cel na další komodity, mimo jiné na auta. Pro některé dodavatele by to mohlo znamenat zhoršení ekonomiky a ovlivnění zaměstnanosti.

Dekret o zavedení 25procentního cla na dovoz oceli a desetiprocentního na dovoz hliníku do USA podepsal prezident Donald Trump minulý čtvrtek, týkat se zatím nemá Kanady a Mexika. Svět včetně Evropské unie s opatřením nesouhlasí, ČR zde podporuje unii. Podle ministerstva průmyslu a obchodu by opatření postihla vývoz českých firem za zhruba 4,2 miliardy Kč ročně.

Gumárny Saar Gummi Czech by podle ředitele Jana Tichého neměly zaznamenat ani případné problémy evropských automobilek na trhu v USA. "Naše výrobní kapacity jedou v nepřetržitém provozu a jsou nyní zcela naplněné. Případný několikaprocentní pokles trhu by nás nechal klidnými."

Zhošení ekonomiky

"Rozhodnutí americké vlády ohledně cla na ocel považuji za velmi nešťastné. A samozřejmě, pokud by se clo týkalo dalších komodit, byla by situace o to horší. Pro mnoho dodavatelů by to mohlo znamenat zhoršení ekonomiky a ovlivnit zaměstnanost," řekl ředitel Magna Bohemia, která dodává díly pro osobní i nákladní automobily, Pavel Neuman. Dopad na české závody Magna Bohemia by ale neměl být výrazný, jejich hlavním zákazníkem je totiž Škoda Auto.

Americké clo na ocel a hliník by neměl pocítit ani tachovský Grammere, který vyrábí autosedadla, řekl ČTK jeho ředitel Martin Kořínek. Problémem by podle něj ale bylo, kdyby se opatření rozšířilo třeba na automobily nebo EU reagoala zavedením dalších cel. "Zrovna jsem na centrále v Německu a řešíme, co se stane, když EU nasadí také nějaká cla, jak vyhrožuje. Pak to bude válka," uvedl Kořínek. Trump by pak mohl uvalit cla na další výrobky. "A dostaneme se do spirály, čehož se asi bojíme nejvíc," řekl ředitel a doplnil, že EU by se měla snažit situaci uklidňovat a nepřijímat okamžitě protiopatření.

Dopad by byl minimální

Dopad amerických opatření na své firmy nečekají ani zástupci táborského Brisku, který vyrábí zapalovací svíčky do aut a snímače, strojírenské skupiny Bosch, Hyundai Mobis z Mošnova na Novojičínsku nebo Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce.

"Do USA vyvážíme speciální svíčky, zejména sportovní, a nedovedu si představit, že by se to clo týkalo i tohoto sortimentu. Máme velký počet zemí a jsou rozumně rozděleny, takže Amerika, i kdyby zvedla cla, není pro nás žádný citlivý dopad," potvrdil majitel Brisku Mojmír Čapka.

Do USA vyváží minimum výrobků i Bosch v ČR a na Slovensku, proto by podle jeho šéfa Milana Šlachty byl vliv amerických cel minimální. "Jedině kdyby došlo v budoucnu k nějaké reciprocitě," řekl Šlachta. Ochranářská cla USA by neovlivnila ani společnost Hyundai Mobis, která v Mošnově vyrábí světlomety. Podle jejího manažera Ivana Leixnera je totiž veškerá produkce určena pro evropský trh.

Jak se vyhnout nákupu nekvalitní ojetiny, co vám napoví? Více čtěte zde.