Vozidlo zaujme hlavně svou univerzálností, může být totiž použito v několika variantách, například jako průzkumné vozidlo, stíhač tanků či prostředek palebné podpory. Nejedná se přímo o tank, ale pro Ukrajinu to je i tak významný doplněk obrněných vozidel ve výzbroji. Ukrajinci si navíc mohou vybrat, k jakému účelu jej zrovna v daný moment nasadí.
Univerzální parťák
Ukrajina žádala po západních spojencích právě takové univerzální vozidlo. Přání Kyjeva nakonec vyslyšel Emmanuel Macron, který v lednu minulého roku oznámil, že obráncům před ruskou invazí poskytne vozidla AMX-10RC, která používá ukrajinská námořní pěchota. Zároveň se jedná o první západní obrněná vozidla, která byla poskytnuta Ukrajině v boji s rozpínavými Rusy. Válka si však bude přirozeně žádat přísun dalších západních obrněnců.
První várka AMX-10RC k únoru 2023 obsahovala 14 strojů, jak uvádí Army Recognition. V současné době se má jejich počet pohybovat mezi 35 a 40 kusy, zdroje se v tomto směru různí. Důležitá je pro Ukrajince skutečnost, že se jedná o bojově prověřené vozidlo. Nasazeno bylo ve válce v Perském zálivu, Afghánistánu nebo africkém Čadu.
Obavy o schopnosti vozidel
Nicméně léto 2023 a první nasazení vyvolaly obavy o reálné schopnosti vozidel, protože Rusko jich stačilo už několik zničit, respektive ukořistit. Využilo v tomto ohledu nepříliš dobrou pancéřovou ochranu AMX-10RC, kdy vozidla mohou zlikvidovat i starší ruské tanky, jako například T-62.
Ukrajinci tedy změnili taktiku a začali využívat AMX-10RC jako vozidlo palebné podpory, čímž se na jedné straně snížily jeho ztráty, na straně druhé se rovněž zvýšila jeho efektivita v boji proti ruským okupantům. Ta se může násobit, pokud je obrněnec nasazen ve formaci s dalšími bojovými vozidly pěchoty západního původu – Bradley, Marder a dalšími.
Nízká hmotnost, slušná rychlost
Na AMX-10RC se začalo pracovat v sedmdesátých letech, do služby vstoupilo v roce 1979. Francie si objednala celkem 284 vozidel. Před 20 lety byl spuštěn proces modernizace 256 vozidel na variantu AMX-10RCR. Obrněnec o hmotnosti pouhých 17 tun tvoří 4 muži posádky (velitel, střelec, nabíječ a řidič).
Disponuje poloautomatickým kanónem ráže 105 mm, sekundární zbraň obstarává jeden kulomet ráže 7,62 mm. Francouzský obrněnec pohání dieselový motor o výkonu 250 koní, maximální rychlost činí 85 km/h. Ukrajina a Francie nejsou výhradním uživatelem vozidel, k nim se rovněž řadí i Maroko, které má ve výzbroji celkem 198 kusů, dále Katar s 12 kusy a Kamerun, jenž vlastní 6 kusů.
AMX-10RC představuje i přes své nevýhody zajímavý zbraňový prostředek pro ukrajinské pozemní síly. Francie hodlá Kyjevu dodat další tyto stroje.
KAM DÁL: Rusko se panicky bojí o svůj nejmodernější letoun: Su-57 útočí, ale raději ze zázemí.