Letenské sady jsou krásným příkladem rozsáhlé městské zeleně, která hledí na hlavní město krásně z nadhledu. Při krásném slunečném dni se zaplní lidmi všech generací, a tak kolem vás projde dívka s kočárkem, proběhne sportovec a na lavičce zahlédnete dvě stařenky, které vzpomínají na mládí.
Hlavní dominantou je bezesporu prostor, který dříve sloužil pro oslavu diktátora a dnes ho okupují leda tak milovníci skateboardingu. Svět se mění a v tomto případě jenom k lepšímu.
Letenské sady jsou jednoduše plné zajímavostí, které vydají na celý jeden článek, ale jedna z nich je opravdu unikátní. Když se budete ptát, co je to za zajímavý domeček naproti technickému muzeu, odpověď zní: “Nejstarší dochovaný kolotoč na světě.” Nejedná se o žert, tak to prostě je.
Stěhování…
Dřevěná velmi do detailu zdobená stavba už z delší vzdálenosti působí velmi záhadně. Bezpočet dětí, které zde kolem prošly, jistě kladlo svým rodičům otázku: “Co to je?”
Rozum do kapsy, rodičové. Jedná se totiž o Letenský kolotoč, který je dokonce nestarším dochovaným kouskem svého druhu. Vznikl už v roce 1892 a jeho první adresou trvalého bydliště byly Královské Vinohrady u slavné restaurace Kravín.
Majitel kolotoče se však rozhodl hledat lukrativnější adresu, protože pro Pražany byly v té době Vinohrady ještě stále poněkud vzdálené. Atrakce se tak stěhovala na Letnou, kde je dodnes. V té době se jednalo o velmi žiou čtvrť plnou zajímavostí, které vznikaly k Jubilejní zemské výstavě v roce 1891. Ať už šlo o lanovou dráhu, či Křižíkovu tramvaj do Stromovky.
Letenský zámeček v té době sloužil jako velmi populární restaurace, a tak byl kolotoč na místě plném života, což dosvědčuje, že byl v provozu přes 100 let.
Lidská síla
Kolotoč není zajímavý jenom svým stářím, ale také svým obsazením. Děti se zde totiž vozily na koníčcích, kteří byli více než autentičtí. Jedná se totiž o vycpaná zvířata.
Vnitřek je plný slámy, na povrchu jsou potaženy koňskou kůži a oči mají skleněné. Nutno dodat, že kolotoč nesloužil jenom pro děti, což dokazuje velikost některých koníčků. Později se nabídka rozšířila o čtyři autíčka.
Další zajímavostí je technologický vývoj samotného kolotoče. Ten ještě na Vinohradech poháněl člověk v podzemí, až později se lidská síla nahradila kličkou a následně také elektrickým mechanismem.
Rekonstrukce
Od roku 2004 patří kolotoč do majetku Národního muzea. Několik důležitých rekonstrukcí už časem proběhlo, ale jen aby se kolotoč udržel při životě. Dnes probíhá kompletní rekonstrukce a restaurovaní, jež by v dohledné době mělo kolotoči vrátit jeho původní funkci. Světový unikát však můžete sice uzavřen obdivovat i dnes, stále na svém místě u Letenského zámečku.