Čekáte a nic se neděje. Jen e-mail o přijetí objednávky a o zpracování platby. O dalším postupu vás bude obchod informovat. Jenže čas plyne, vy máte další pracovní týden a návštěvu tchyně za sebou. A balíček nikde. Chcete tam zavolat. Ale na stránkách e-shopu nemůžete dohledat telefonní číslo. Našli jste jen mailovou adresu, ze které vám ani přes dvě urgence po třech dnech nikdo neodepsal.
Odborníci tvrdí, že telefonní číslo by se uvádět mělo. Ideálně v záhlaví stránky. Posiluje se tak důvěryhodnost obchodu.
Zase jen automatická zpráva, že mají frmol a brzy se ozvou. Není divu, že vám v hlavě bliká kontrolka „občan a právo“. Vždyť telefonní číslo je povinnost!
Není. Soudní dvůr Evropské unie dal už v červenci 2019 jasně najevo, na kterou stranu se přiklání
„Bezpodmínečná povinnost dát spotřebiteli za všech okolností k dispozici telefonní číslo, které spotřebitelům umožní urychleně obchodníka kontaktovat, se jeví být nepřiměřená, zejména v hospodářském kontextu fungování některých podniků, zejména těch nejmenších, které mohou usilovat o snížení svých provozních nákladů organizováním prodeje nebo poskytování služeb na dálku nebo mimo obchodní prostory.“
Myšlenka je to hluboká a říká, že pokud obchodník zajistí jiný komunikační prostředek, jako je například chat nebo mail, na který dokáže obratně odpovědět, není telefonní číslo nutné. Právě tady ale nastává problém. Není totiž výjimkou, že zákazník čeká na reakci i několik dní. A to i v případě, že už zaplatil a obchod inkasoval peníze.
Většina e-shopů na svých stránkách telefonní číslo uvádí. Je to jejich dobrovolné rozhodnutí. Chtějí být na příjmu a svižně vyřešit všechny trable s obchodem. Pokud narazíte na takový, kde číslo schází, nedá se nic dělat. Objednávat a vystavovat se riziku pomalé nebo dokonce nulové komunikace nemusíte. Na druhou stranu je chyba vidět nezbytnou souvislost mezi absencí kontaktu a podvodem.
Situace, kdy obchod nesdílí své telefonní číslo, se netýká jen malých podnikatelů, ale i multibrandových obchodů, které v České republice patří k těm největším, jako je například Alza. Dohledat kontakt na zákaznickou linku je téměř nemožné. Vsadili ale na propracovaný způsob, jak své zákazníky informovat o průběhu objednávky. A nad rychlostí dodání zůstává rozum stát.
Není-li vám po chuti, že na webových stránkách k dispozici telefonní číslo není, rada je jasná. Před samotným nákupem si ověřte možnosti, jak můžete obchod kontaktovat. A pokud telefonní číslo nenajdete, obraťte se jinam. V každé zemi je ale situace jiná. Například v sousedním Rakousku je telefonní číslo povinnost.
Zdroj: Shoptet, ČOI
KAM DÁL: Nakupování bez obalu je světový trend, kterému přicházejí na chuť i Češi.