Jít cestou třeba i několikrát opakovaných rekonstrukcí a modernizací starších železničních vozidel, nebo zakoupit vozidla zcela nová, která budou sloužit nejméně dalších 25 až 30 let? Někde se spoléhají na první z těchto cest, jinde na tu druhou. Například ve Švýcarsku teprve nedávno vyřadili malé elektrické posunovací lokomotivy, používané k přetahům souprav ve velkých stanicích, jež sloužily bezmála 90 let.
Zatímco vlaky pro mezinárodní rychlíkovou dopravu a pro vypjatý příměstský provoz se tam obměňují každých několik let - a přicházejí stále kapacitnější, výkonnější a technicky sofistikovanější, u strojů pro podružné výkony a posun není důvod ke spěchu, funguje-li vše, jak má, a vložené prostředky se o to efektivněji využijí (pokud se neobjeví nějaké vážné a nákladně opravitelné závady, způsobené stářím vozidla).
Evropští výrobci
Většina evropských továren na výrobu železniční techniky se v průběhu posledních dvou až tří desetiletí dostala pod „křídla“ víceméně jen čtyř velkých korporací: Siemens, Alstom, Bombardier a Stadler.
V Rusku se po řadě bankrotů jednotlivých firem podařilo sloučit takřka celý lokomotivní a vagonářský průmysl pod hlavičkou skupiny Transmašholding. Nedávno ještě přišla zpráva, že i oba giganty - Alstom a Bombardier - jednají o fúzi. Na české výrobce - těžko to můžeme říci jinak - zbývají v současné době v tomto oboru jen drobty.
Malé lokomotivy pro Srbsko
Srbský státní dopravce Srbija voz, zajišťující osobní dopravu, nově doplní svůj vozidlový park dvěma lokomotivami typu EffiShunter 300. Rozhodlo o tom vítězství českého výrobce CZ LOKO v mezinárodním výběrovém řízení. Podobně jako České dráhy, které (zatím) mají těchto lokomotiv dvanáct, je Srbija voz nasadí ve stanicích a depech na posun vozidel a řazení souprav. Dodány budou podle smlouvy v prvním čtvrtletí roku 2021.
V březnu 2020 do Srbské republiky odjedou dva EffiShuntery 300, které si loni objednal jiný provozovatel: státní správce tratí Infrastruktura železnice Srbije. I tehdy to bylo po mezinárodním tendru. Budou se využívat při vozbě lehčích pracovních vlaků, nasazovaných k údržbě železniční infrastruktury. Součástí obou zakázek je samozřejmě i instalace národního vlakového zabezpečovače.
Pozitivní reference od správce tratí významně napomohla společnosti CZ LOKO k vítězství v tendru státního dopravce. Společnost CZ LOKO vyvinula typ EffiShunter 300 jako nejmenší ze své ucelené nabídkové řady produktů. Jde o dvounápravovou lokomotivu poháněnou spalovacím motorem CAT C13 o výkonu 328 kW, s kombinovaným střídavě-stejnosměrným elektrickým přenosem výkonu a s maximální rychlostí 60 km/h. Stejný stroj již vlastní také české společnosti ČEPRO, VUZ (Výzkumný ústav železniční) a varšavské metro. V Polsku má česká lokomotiva za sebou testovací zkušební dobu a čeká na finální schválení do pravidelného provozu při obsluze hal pro údržbu souprav metra.
Obchodní úspěch se cení
Firma CZ LOKO sází na dvě cesty svého rozvoje: vývoj nových produktů a teritoriální rozvoj. Zahrnuje to nejen otevřít nový trh, ale také na něm upevňovat pozici. Daří se jí získávat - díky kvalitně propracované koncepci nabízených vozidel - zakázky v nejrůznějších částech Evropy, byť zatím jde většinou jen o zakázky menšího rozsahu. Dobrá pověst, kterou si tím ale firma dlouhodobě buduje, se nepochybně v budoucnu pozitivně zúročí.