Je časté, že si herci scénář trochu upravují, aby se jim věty v něm obsažené dobře říkaly před kamerou. U uznávaného režiséra Jaroslava Soukupa nic takového neexistuje. Od herců vyžaduje preciznost, připravenost a chce, aby to zahráli podle jeho představ. Někteří si na něj nejdřív museli zvyknout, epizodní herci se dokonce dokázali z jeho jednání složit. On měl ale jasný záměr, představu – a ta mu perfektně vyšla.
Po pilotním díle se začalo natáčet až za pět let
Ze začátku přitom režisér televizi nevěřil, že Policie Modrava vůbec vznikne. Provázelo ji nespočet komplikací, a když už se mělo točit, přišla finanční krize. Chyběly peníze. Soukupa to zasáhlo natolik, že už to natáčet ani nechtěl. Nakonec ho musel tehdejší televizní ředitel přesvědčovat a přistoupit na jeho podmínky. Režisér si řekl o smlouvu na 800 tisíc korun, kterou měl jako pojistku. A v létě 2013 se opravdu začalo pracovat. Mezi pilotním a druhým dílem je rozdíl pět let.
Jaroslav Soukup se narodil v listopadu 1946. Po absolvováním FAMU se přesunul do Filmového studia na Barrandov a poprvé se jako asistent režie objevil na snímku Psi a lidé v roce 1970. Na svůj první celovečerní film si ale musel ještě několik let počkat. O deset let později šel do kin film Drsná Planina, který vypráví příběhy českých pohraničníků po druhé světové válce.
Role režiséra a producenta byla unikátní
Tehdy se řadil do nastupující generace režisérů, jako byli Jiří Svoboda (Sametoví vrazi), Vít Olmer (Bony a klid) nebo Zdeněk Troška (trilogie Slunce, seno...). Ačkoliv filmů natočil nespočet, diváci si s ním nejčastěji spojují filmy Láska z pasáže, což byl obrovský divácký hit a hrál se přes tři měsíce v kuse. Následoval film Pěsti ve tmě, díky kterému objevil Marka Vašuta, nebo Discopříběh. Jeho pokračování byl první film, který Soukup natočil ve své produkci. Tím byl tehdy unikátní a nebylo to běžné.
„Ano, v devadesátých letech minulého století jsem natočil sedm celovečerních filmů, na které jsem si sám sehnal peníze a které jsem mimo režie i produkoval. Ale to jsem byl mladý a plný síly. Když si představíte, že jsem přišel z natáčení, připravil si režijně další natáčecí den a pak jsem si třeba v půl jedenácté v noci seděl a vyplňoval příkazy do banky. Tehdy nebyla elektronika a ručně jsem vypisoval třeba čtyřicet příkazů, výplaty hercům a štábu. Nevím jak, ale zvládl jsem to. Co vím, tak žádný český režisér tady nenatočil sedm celovečeráků ve své produkci,“ prozradil Soukup.
Film Svatba upírů byl pro Bartošovou začátek konce
Následovaly další divácké hity, například Kamarád do deště nebo Svatba upírů – s Ivetou Bartošovou a Rudolfem Hrušínským nejmladším v hlavních rolích. Zesnulá zpěvačka až po letech přiznala, že mezi hlavními protagonisty vznikl milostný poměr, což byl v podstatě začátek jejího strmého pádu. „Udělala jsem to kvůli sobě. Aby přežilo moje ego a abych v sobě jako ženská měla ještě trochu hrdosti,“ napsala.
„Bylo to fajn. Oba jsme ale věděli, že to nemá smysl. Rudla mi potom dokonce na dveře mého pokoje napsal rtěnkou: Miluji tě. Pak se už ale nikdy nic podobného neopakovalo. Byl to rozumný kluk a pochopil, že to byl jenom úlet,“ dodala.
Došlo na nejhorší film
Filmů měl Soukup na kontě nespočet, až došlo na ten poslední. Jmenoval se Jak ukrást Dagmaru a dnes má na ČSFD 10 %. Soukup si dnes myslí, že ho vůbec neměl natočit. „Přišel průšvih. Měl jsem se na to vykašlat, od té doby jsem si takzvaně neškrtnul už. Jeden film a jste vyřízenej,“ přiznal.
Nebýt jeho manželky, kterou je Petra Martincová, asi by se k natáčení nevrátil. Ta ho přesvědčovala, ať něco natočí ze Šumavy, kde mají chatu a milují to tam. Původně si myslela na obdobu Doktora z hor, v televizi ale byly populární kriminálky. A dál ten příběh už všichni známe…
Zdroj: redakce, iDNES.cz, TV Nova
KAM DÁL: Beáta Kaňoková z Pana profesora: Proslavil ji módní blog, v klipu Ektora hrála hlavní roli. Dceru má se známým hercem.