Společně s pilotem naplánujete let, zakreslíte trasu v mapě a zkontrolujete aktivaci vzdušných prostorů. Budete programovat palubní přístroje, zjistíte aktuální meteorologické podmínky, provedete předletovou prohlídku letadla a poslechnete si, jak vyžádat povolení ke startu. Jako druhý pilot zkontrolujete předletové povinnosti po kapitánovi letadla.
Zlatý hřeb zážitkové akce přijde vzápětí. Vzlet a přistání letadla provádí sice ještě instruktor, ovládání stroje za letu je už ale v kompetenci druhého pilota. „Zájemce si bude moci vyzkoušet zatáčky, klesání a stoupání. Bude však muset držet směr a předepsanou výšku. Vyzkouší si také orientaci v prostoru," objasňuje letové úkoly pilotů-nováčků Kateřina Vondráková ze společnosti Pilotem na zkoušku.
Křest ohněm
Protože by vás řízení čtyřmístné Cessny mohlo snad po chvíli omrzet, projdete si i řešením krizové situace. Kapitán letadla vám náhle oznámí ztrátu výkonu motorů a na vás je mu pomoci s urychleným dosažením záložního letiště. Pokud však nebude právě v dosahu, budete vyhledávat vhodnou plochu pro nouzové přistání. Pokusíte se zachovat klid a budete kapitánovi hlásit všechny důležité hodnoty, které uvidíte na přístrojích.
Ničím nerušený let vám může znepříjemnit i ztráta orientace a let někam do neznáma. Vy se s pomocí mapy, kompasu a navigačního přístroje na palubě budete snažit všechno uvést do pořádku.
Máte na to
„Všechno je absolutně bezpečné. Občas se sice stane, že se někomu nahoře udělá špatně. To je ale jeden z největších problémů, které musíme v letadle obvykle řešit. Z valné většiny lidé vystupují z letadla nadšení. Dokonce se nám někteří z nich svěří, že uvažují o zapsání do leteckého kurzu," vysvětluje Kateřina Vondráková. V prostoru stovky metrů nad zemí se dokonce odehrála i romantická scéna. „Stalo se nám, že v letadle došlo i na žádost o ruku. Tuším ale, že dopadla neúspěšně," pokračuje dále Kateřina Vondráková ze společnosti Pilotem na zkoušku.
Adrenalinový zážitek je určený všem, kteří jsou starší patnácti let. Celý program akce je plánován na tři až čtyři hodiny. Po prvotní instruktáži následuje samotný let, který včetně dvou mezipřistání, trvá přibližně dvě hodiny. Posádku tvoří kapitán a tři zájemci, kteří se po příletu na letiště ve funkci druhého pilota prostřídají. „Pokud by však chtěl někdo letět sám s instruktorem, můžeme se na tom s ním dohodnout. Létáme celoročně,“ doplňuje ještě na závěr Kateřina Vondráková.