Pojďme si to vzít pěkně od začátku. Dostavba části 511 Pražského okruhu už je na stole několik desítek let. Konkrétně jde o úsek mezi dálnící D1 a Běchovicemi. Žádná vláda však nedokázala myšlenku přivést k životu. Pykají obyčejní občané, jak jinak. Není to však žádná hra na schovávanou, tohle se každý den týká jejich životů. Jak to vypadá, situace se dlouho nezlepší.
Inkriminovaná stavba totiž byla přes pár týdny vyjmuta ze seznamu vládních priorit. Háček je však v tom, že mezi nimi dále zůstává dostavba páteřních dálničních koridorů. Je tedy důvod předpokládat, že se v následujících několika málo letech zvýší počet kamionů mířících na Prahu. Už dnes je doprava v hlavním městě na úrovni, kdy je to občas na roušku přes ústa než hluboké nadechnutí se čerstvého vzduchu.
Ale kam kamiony pojedou?
Je evidentní, že musí přijít regulace. Chytré hlavy se tedy daly dohromady a přišly na to, že se zakáže vjezd automobilů nad dvanáct metrů do centra Prahy. V pohodě, tam stejně nic takového téměř nejezdí a když už, tak z důvodu zásobování, což bude nadále zachováno. Bohužel však půjde i o části Jižní spojky a navazující komunikace. A tady teprve začíná problém.
Kam s kamiony, které pustíme na část Pražského okruhu? Namontujeme jim křidýlka, aby zbytek obchvatu přelétly a napojily se třeba až na dálnici na Plzeň? Těžko, tak snadné to nebude. Takže je necháme, aby se rozptýlily po Středočeském kraji a hledaly jiné cesty. Lidé v Říčanech a dalších postižených obcí už se musí vyloženě těšit na tisíce náklaďáků!
Vedení kraje takovou variantu odmítá, vlastní návrh však zatím nemá. "Vidíme to jako velký problém a s Prahou o tom budeme jednat," přiznal hejtman Miloš Petera s tím, že silnice nejsou uzpůsobeny k tomu, aby takový nápor zvládly. Má pravdu. K jednáním s hlavním městem se však chystá až na podzim. Do té doby se budou vytvářet nejrůznější studie a zasedat komise.
Neschopnost všech vlád
Každého člověka zřejmě napadne, co tady ti politici doposud dělali? Proč řeší horkou jehlou něco, co město a okolí pálí desítky let? "Díky totální neschopnosti vlády se přikláním k názoru, že je nutné zakázat vjezd kamionům do vnitřní Prahy, nebo ze zoufalství zablokovat tranzit vlastními těly, aby vláda začala věc konečně urgentně řešit. Jiná možnost už asi nezbývá, je to ostuda pro celou republiku," rozčiluje se nespokojený občan Michal Brož a vyjadřuje tak názor většiny obyvatel Prahy a okolí.
Budíček znovu přichází v době, kdy je na konstruktivní řešení až příliš pozdě a na stůl se tak dostane paskvil. "V současné době se zadává zpracování podrobné dokumentace. Odbor rozvoje a financování dopravy má zajistit zpracování dopravního opatření omezujícího vjezd nákladních automobilů nad 12 metrů do Prahy. A náměstkovi primátorky Petru Dolínkovi bylo uloženo projednat s dotčenými městskými částmi záměr dopravního opatření a výsledky předložit," vysvětlil mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Jenže ono ať se stane cokoli, nebude to dobré řešení. Prostě proto, že mělo přijít před deseti, patnácti lety. Vláda i jednotliví politici z magistrátu a kraje by se měli konečně přestat dohadovat a měli by začít konečně jednat. Zatím to neudělali a zařadile se do dlouhé řady těch, kteří jen krčí rameny, kroutí hlavou a předkládají jiná, ovšem kontraproduktivní řešení v době, kdy teče do bot. Obyčejný člověk jen žasne. Musí však zatnout zuby a dál trpět.