Zákaz elektrokoloběžek v centru Prahy vadí nejspíše jen jejich provozovatelům a pár jejich zákazníkům. Naopak za celkem velký průšvih se považuje to, že se s tímto zákazem svezou i cyklisté. Kdy se tedy definitivně rozhodne?
Jak by to mohlo vypadat?
"V případě schválení aktuálně řešené podoby objízdných tras by mohla cesta na kole centrem Prahy vypadat jako v Mnichově nebo Bonnu. To znamená od 10:00 do 18:00 zákaz projíždění na kole," vysvětlil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Znamenalo by to, že máte jen dvě možnosti.
Buď 300 metrů po Můstku kolo vést, nebo celou oblast objet přes Příkopy, Havířskou, Rytířskou a Národní. A to už je pořádná štreka. Stejná omezení by se týkala například i Staroměstského náměstí. "Někteří cyklisté se řídí právem silnějšího, a to je problém," myslí si Lomecký, který chce tímto krokem cyklisty v daném čase z centra vyhnat.
Zatím rada městské části uložila odboru dopravy ke každému omezení najít i ideální objízdnou trasu. Jenže je to trochu jako hledat jednorožce ve stádu koní. Dokonalé objízdné trasy nikdy krátké nebudou, to by se na problému muselo pracovat už delší dobu a ne to klasicky šít horkou jehlou.
Bude se bojovat
Cyklisté se však se situací nechtějí jen tak snadno smířit. Na jejich straně podle všeho stojí i magistrát města, který ovšem může kroky Prahy 1 jen připomínkovat. "Ještě nemáme v ruce žádný konkrétní koncept. Pokud bude Praha 1 chtít vyhnat cyklisty, pravděpodobně budeme připomínkovat ve smyslu, aby se zákaz dotkl jen ekektrokoloběžek, případně pojízdných pivních barů a podobně. Ale ne obyčejných kol. Podobná omezení jsou přitom v dopravě běžná. Například se omezuje vjezd aut nad 3,5 tuny a tak dále," myslí si David Horacius, specialista rozvoje dopravy z pražského magistrátu.
Nejvýrazněji se zatím ohradili zastánci cyklistů ve sdružení Auto*Mat, když v pondělí svolali 300 protestujících. Ti se vydali na průvod "vypuštených duší" ze Staroměstského náměstí na radnici Prahy 1, kde tyto duše předali se vzkazy a peticí. "Petici na podporu cyklistů podepsalo 1 600 lidí," potvrzuje Hana Škodová. "Myslíme si, že by nebyl problém vyřadit z nařízení všechno, co vypadá spíše jako moped. Každopádně kvalitní síť objízdných i jiných tras vítáme."