Za nehody mohou chybějící reflexní prvky

Za nehody mohla absence reflexních prvků a protijedoucí auto
 

Reflexní prvky jsou příčinou hned dvou dopravních nehod v rozmezí čtyř hodin. První se obešla bez zranění, ze druhé mezi obcemi Všetaty a Čečelice byl šestačtyřicetiletý chodec transportován do nemocnice. Řidič ho srazil poté, co byl oslněn protijedoucím autem.

Myslela, že nebudou přecházet

První nehoda se stala kolem 15. hodiny, kdy třiapadesátiletá řidička jedoucí ve směru na Prahu viděla u přechodu pro chodce dva chodce. V opačném směru před přechodem zastavil jiný řidič, který dával chodcům přednost. Řidička ale před přechodem nezastavila v domnění, že chodci nebudou přecházet.

Koloběžka

Ovšem ve chvíli, kdy již byla těsně před přechodem, se nezletilý chodec odrazil na koloběžce, vjel přímo do vozovky a došlo k nehodě. "Naštěstí chodec utrpěl pouze odřeniny. Byl záchrankou převezen do nemocnice. Alkohol byl u řidičky na místě dechovou zkouškou vyloučen," říká Markéta Johnová, tisková mluvčí PČR.

Sviťte sami, přežijete. A bez pokut
Druhá nehoda se stala krátce po 19. hodině. Řidič osobního vozidla byl mezi obcemi Všetaty a Čečelice oslněn protijedoucím vozidlem a srazil šestačtyřicetiletého chodce. Ten utrpěl zranění, se kterými byl letecky transportován do jedné z pražských nemocnic. Chodec šel po nesprávné straně vozovky, v tmavém oblečení a bez reflexních prvků.

Povinnost

Od letoška je v platnosti vyhláška, která ukládá povinost mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěny tak, aby byly viditelné pro všechny ostatní. A to v případě, jestliže se jako chodec pohybujete mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. 

Být reflexní a viděn je dnes povinnost

Při pohybu na silnicích jsou nejzranitelnější nemotorizovaní účastnící silničního provozu, chodci a cyklisté. "Chodci by proto měli dbát na to, aby byli dobře vidět na dostatečnou vzdálenost a řidiči motorových vozidel se jim mohli včas vyhnout, a předešli tak tragickým střetům," dodává Markéta Johnová.

18 versus 200 metrů bezpečí

Řadou testů je prokázáno, že pohybuje-li se na chodec na silnici v tmavém oblečení, je pro řidiče přijíždějícího vozidla viditelný na pouhých 18 metrů, v bílém oblečení je viditelný již na 55 metrů a je-li jeho oděv doplněn reflexním označením, vidí jej řidič na 200 metrů, což je dostatečná vzdálenost pro bezpečné manévrování.