„Cestující ve veřejné dopravě vyžadují od moderních vlaků vysoký komfort srovnatelný s individuálním motorismem. Klimatizace dnes patří mezi základní výbavu většiny prodávaných automobilů, a tak ji cestující logicky očekávají také ve vlacích. S cílem zvýšit standard cestování národní dopravce za uplynulých pět let více než zdvojnásobil počet klimatizovaných vozů,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Klimatizované soupravy už nejsou výsadou pouze mezistátních vlaků EuroCity, jako tomu bylo v 90. letech a také řadu let po roce 2000. V současné době je klimatizací vybaveno více než 400 vozů regionálních a příměstských elektrických a motorových jednotek, které obsluhují příměstskou dopravu v Praze, Brně, Ostravě, nebo regionální linky v Podkrušnohoří od Chebu po Děčín, mezi Pardubicemi a Hradcem Králové nebo na tratích Zlínského kraje a Vysočiny.
„Klimatizované vozy jsou dnes běžnou součástí také řady regionálních i rychlíkových linek. V letošním roce jsme nasadili vozy s klimatizací například na rychlíky Brno – České Třebová – Praha nebo z Prahy do Hradce Králové a Trutnova. Již dříve byly nasazeny vozy s klimatizací na běžné rychlíky mezi Prahou, Plzní a Chebem, z Brna přes Břeclav do Otrokovic a Olomouce, nebo na spojích Praha – České Budějovice – Linz,“ připomněl postupné rozšiřování klimatizovaných vozů na další rychlíkové linky Michal Štěpán.