Výsměch řidičům: Praha bojuje proti SUV, koupila je však pro městskou policii

Rodinné SUV do centra nepatří, u policejních problém není
Zobrazit fotogalerii (1)
 

To, že si protiřečí většina politiků, na to už jsme si snad i zvykli. Že nás na mejdany doprovází "antikonfliktní tým" a zahazuje naše cigarety, zatímco náš prezident kouří na palubě armádního speciálu, s tím se už také pomalu srovnáváme. Ovšem teď tu máme další perličku.

Magistrát hlavního města Prahy doporučil občanům, aby nejezdili do centra města vozy SUV (Sport utility vehicle, tedy sportovní užitkové vozidlo, pozn. red.). A světe, div se, teď nakoupil tento typ aut městské policii. Revoluční obrat? Možná. Každopádně je to dost vtipný kousek.

Ale vezměme to od začátku. Bylo, nebylo... za sedmero horami a sedmero řekami... vypukla kampaň pražského magistrátu. Ta měla za úkol upozornit řidiče, které jezdí s SUV, že si vlastně nekoupili zas tak ideální auto. Co na tom, že máte velkou rodinu a psa. Měli jste si prostě pořídit menší a nebo zůstat doma. Skoro by se dalo očekávat, že magistrát vydá i seznam značek, která by byla do centra metropole ideální. Nevydal. Zatím.

Pražský magistrát na internet umístil video, které varuje řidiče před koupí vozů SUV. Video je součástí kampaně Čistou stopou Prahou, kterou magistrát spustil loni na jaře.

Raduje se jen magistrát
Průběh "osvěty", jejíž součástí je i "poučné" video, hodnotí magistrát pozitivně. "Kampaň se zdařila, cílem bylo vyvolat diskuzi nad problematikou dopravy. Lidé se měli zamyslet nad tím, zda není lepší jezdit do centra MHD," zhodnotil dopad mluvčí magistrátu Vít Hofman. No, to je nápad! Koupíme si tedy hromadně lítačku a je vystaráno.

Zdá se, že tahle "pohádka" má až podezřele hladký průběh. Chyba lávky, nemá. Vyvrcholení předčilo očekávání, ale nepředbíhejme. Ke kampani se nám vyjádřil i Vratislav Filler, odborník na dopravu ze sdružení Auto*Mat. "Bylo to nešťastné video. Mělo upozornit na to, jak se vozidla SUV chovají, a poukázat na případné problémy, které jejich užívání může způsobit, nikoliv je zakázat. Přesně takový pocit ale po jeho zhlédnutí máte. Potřebné informace tam však vůbec nebyly." Až takový úspěch, jakým se ohání magistrát, se tak zřejmě nekoná, šampaňské zase rychle schovat do ledničky.

Vítězem výběrového řízení se stal Hyundai Tucson 2,0 CRDi. Pořizovací cena jednoho vozidla určeného pro městskou policii je 396 929,75 korun bez DPH. 

Dělají si z nás srandu?
Ta největší "pecka" je ale skutečnost, že městská policie dostala hned šestnáct nových SUV. "To snad nemyslí vážně, oni už si fakt nevidí do pusy? Dělají z nás akorát blbce," stěžuje si podnikatel Martin, který má SUV už několik let.

A není zdaleka sám. "Nejen, že už si ani nemůžu dát v klidu pivo a cigaretu, ale teď mi budou určovat, jakým autem a kam mám jezdit," kroutí hlavou Irena, pro kterou je každodenní dojíždění do centra Prahy nutností. A světe, div se, také má SUV. 

Co na to městská policie?

"Městská policie Praha nemůže komentovat kampaně magistrátu hl. m. Prahy," odpovídá vyhýbavě Michaela Teplá, která je u tohoto bezpečnostního sboru zodpovědná za komunikaci. Policie byla jistě seznámena s faktem, že toto auto je právě ten typ, který magistrát v centru vidět nechce. A pozor, tak tam prý prostě jezdit nebudou. "Tato vozidla s pohonem 4x4 a s vyšším podvozkem zajistí bezproblémový přístup i do hůře dostupných lokalit na území Prahy. Vozidla budou využívat zejména obvodní ředitelství Městské policie Praha 4 – 9 a 12 – 15," upřesňuje Teplá. 

Volkswagen Touareg, který magistrát použil v osvětovém videu, měří 4801 milimetrů. Není bez zajímavosti, že pražští radní využívají vozů Škoda Superb, které měří 4861. Těžko tedy říct, jestli se teď všichni svých dlouhých limuzín zbaví v rámci větší bezpečnosti v centru.  

Tak teď už jen musíme doufat, že až budeme potřebovat pomoc od policie v centru, tak nebude zrovna nejblíž posádka s nevhodným vozem. Asi by dojet na služebnu, přestoupit do jiné káry a pak až třeba vyrazit stíhat lupiče? "Vozidla SUV si lidé kupují z důvodu, že se v něm cítí bezpečně. Ale také proto, že nahání strach a budí respekt. Možná i z toho důvodu si je koupila městská policie. Ale spíš si myslím, že policii by obecně prospělo, kdyby v centru Prahy chodila pěšky nebo jezdila na kole," dodává Vratislav Filler.

Pokud jde o ten strach, tak je možná i trochu na místě. Asi ne kvůli nějakým SUV v ulicích. Ale spíš z omezování svobody, z rozhazování peněz státem nebo z těch, kteří si protiřečí. Smutné je, že tady se zřejmě pohádkového konce nikdy nedočkáme...

Klíčová slova:
SUV