Od středeční půlnoci se Itálie potýká s další krizí. V zemi, kde se počet obětí COVID-19 mílovými skoky blíží k hranici sedmi tisíc, se zavírají benzinky sítě Faib-Fegica-Figisc / Anisa, jejichž obsluha se odmítá vystavovat zbytečnému riziku.
Dá se předpokládat, že se budou přidávat i další. „Nikdo si nemůže myslet, že s námi bude zacházet jako s otroky nebo mučedníky,“ posílají vládě jasný vzkaz s tím, že chtějí za svými rodinami.
V recesi už před krizí
Uvědomují si zároveň, že veřejnost jejich rozhodnutí ponese s nevolí, ovšem nikdo si prý nedokáže představit, co každý den podstupují. Zaměstnanci si stěžují na nedostatek ochranných pomůcek i dezinfekce. „Lidé jsou doma. A my bychom měli chodit do práce? To přeci není možné, tak to nechceme!“
Celkem jde o zhruba 100 tisíc lidí po celé zemi, kteří buď už práci přerušili, nebo se na to chystají v nejbližší době. A to právě v době, kdy stojí 85 procent Itálie a s ekonomikou to vypadá více než bledě. „Není pochyb o tom, že země spadne do obrovských dluhů. Je nutné si uvědomit, že ekonomika zde byla v recesi už před krizí. Veřejný dluh země byl druhý nejvyšší v eurozóně hned po Řecku. Tamní bankovní systém rozhodně nebyl zdravý,“ vysvětlil ekonom Desmond Lachman v pro web National Interest s tím, že půjde o "strašlivou výzvu" pro celou Evropu.
Místo aut nohy a kola
Ministr hospodářského rozvoje Stefano Patuanelli okamžitě přispěchal s ujištěním, že "se situace kolem čerpacích stanic řeší". Prosí, aby se se stávkou počkalo alespoň do 30. března a nezhoršovala se situace občanů. Nicméně to vypadá, že sliby platit nebudou, navíc přicházejí příliš pozdě. Co to bude pro reálný život v Itálii znamenat, jde jen těžko předpokládat.
Nejčernější scénáře naznačují, že budou lidé nějaký čas odkázáni pouze na vlastní nohy, kola a další podobné dopravní prostředky. Zásoby pohonných hmot sice jsou, ale když je nebude mít kdo vydávat, nic moc to neřeší.
KAM DÁL: Starosta Dolních Břežan: Některé vědecké studie tvrdí, že reakce na COVID-19 je celosvětově přehnaná.