Kolejové propojení plánovaného Depa Písnice a Jesenice u Prahy bylo navrženo do zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Aktualizovaný dokument už krajští radní doporučili zastupitelům ke schválení. Plánovaná trať kopíruje silniční tah, který je dopravně velmi vytížený. Měla by nabídnout snazší, bezpečnější a plynulejší cestování.
Tramvajová doprava v Praze je provozována od roku 1875, kdy zahájila provoz první linka koněspřežné tramvaje. První elektrická tramvaj Františka Křižíka následovala v roce 1891.
Bude to stát miliardy
Podle krajského radního pro dopravu Františka Petrtýla se uvažuje o dvou variantách - o prodloužení metra D, nebo o vybudování tramvajové tratě z Depa Písnice. Délka bude záviset na zvolené variantě, náklady by měly být několik miliard korun. "Realizace tramvajové trati je podmíněna napojením na pražskou tramvajovou síť, kterou případně zajistí Magistrát hlavního města Prahy prostřednictvím Dopravního podniku," má jasno Petrtýl.
Zařazení kolejového propojení do strategické územně plánovací dokumentace navrhla krajská správa a údržba silnic, která je investorem záměru. Zpracování aktualizovaného dokumentu má primárně za cíl umístit stavbu do území, a tím ji chránit.
Pojede se i do Čestlic a Zdib?
Doprava z Jesenice do Prahy je komplikovaná. Na silnici od Benešova do Vestce se v dopravních špičkách vytvářejí kolony vozidel, v nichž často uvíznou i autobusy vezoucí děti do školy a lidi do zaměstnání.
"Chceme usnadnit cestování lidem, kteří těmito směry denně jezdí. Pevně věřím, že se podaří tyto akce ve střednědobém horizontu úspěšně realizovat. Jde o ekologické a kapacitní řešení," uvedla středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová. Podobné spojení s Prahou mají mít také Čestlice a Zdiby.