Stěžujte si! Stoupá tím kvalita dopravy

Oprávněná a konkrétní stížnost může zvýšit kvalitu služeb a přecpané autobusy mohou být minulostí. Nebo v nich aspoň bude klimatizace
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Zvyšováním kvality reagují dopravci na náročnost cestujících. Mezi nejčastější požadavky patří čistota, bezbariérovost, klimatizace nebo a aktuálnější informace.

 

Monitoring

Chystané služby pro letošek tomuto trendu vyhoví. Nároční cestující i příval cizinců nárůst kvality služeb urychlují, což jistě ocení všichni cestující bez výjimky. Vývoj kvality Pražské integrované dopravy je měřen již pátým rokem a navyšování je tím lehce prokazatelné. Autobusová doprava prostřednictvím ROPIDu monitoruje služby jednotlivých dopravců.

Zde jsou výsledky:

Tabulka kvality služeb napříč dopravci

Nejčastějším neplněným standardem v loňském roce bylo Informování cestujících ve vozidlech. Většinou se ale nejednalo o zásadní prohřešky, které by výrazně zhoršovaly podmínky pro cestování.

Složitost situace má kořeny v nedostatcích v personální oblasti. Málo řidičů napříč většinou dopravců měl za následek určitý pokles kvality provedené služby a zvýšení počtu závad.

Navýšení mezd pro letošní rok

Pro rok 2016 se však podařilo vyjednat navýšení dotace pro jednotlivé dopravce, což by se mělo odrazit v nárůstu mezd řidičů. „Obecně jsme zaznamenali pozitivní trend postupného zvyšování kvality u většiny dopravců zejména u standardů bezbariérovosti, stáří vozového parku, čistoty vozidel a přesnosti provozu“, konstatuje ředitel ROPIDu Petr Tomčík.

Bezbariérovost a park

I nadále pokračovala obnova vozového parku, pořizování nízkopodlažních vozidel nebo obnova zastávkových zařízení. V roce 2014 se podařilo navýšit bezbariérové autobusy z 58 procent. O rok později to bylo už 61 procent.

Počet bezbariérových autobusů každý rok rapidně stoupá

"To se promítlo také v jízdních řádech. Konkrétně ve formě navýšení počtu garantovaných nízkopodlažních spojů,“ doplňuje vedoucí odboru kvality služby Petr Ježdík. Průměrné stáří vozového parku za všechny dopravce bylo ke konci roku 2015 8,5 let (požadavek dle zákona je max. 9 let).

Vysvětlivky k uvedeným grafům: - modrá čára: úroveň náročnosti - zelená barva: splněna úroveň náročnosti - oranžová barva: nesplněna úroveň náročnosti

 

Nové podmínky

Stávající smlouvy se všemi 13 autobusovými dopravci končí v roce 2019. ROPID připravuje podmínky pro nové smlouvy, které se budou týkat například technických parametrů nově pořizovaných autobusů.

Statistika autobusové dopravy PID (údaje se vztahují k 31. 12. 2015)

  • Počet dopravců: 13
  • Počet autobusů: 1870, z toho standardních: 1199, kloubových: 550, nízkokapacitních: 121

 

Stáří vozidel mladších 12 let
  • Podíl bezbariérových vozidel: 61%
  • Průměrné stáří vozového parku: 8,5 let
  • Průměrné plnění přesnosti provozu: 83,1 % (přesný provoz je do 3 minut zpoždění)
  • Počet linek: 310, z toho městských: 149, příměstských: 161
  • Počet ujetých km za rok 2015: cca 90,5 milionu
  • Počet obsluhovaných obcí: 313
  • Počet přepravených cestujících za rok: cca 447 mil., z toho v Praze: cca 406 mil., mimo Prahu: cca 41 mil.
  • Počet autobusů v jednotném barevném nátěru PID: 173

Počet zastávek (sloupků): 5614, z toho v Praze: 3099, mimo Prahu: 2515  

Pohodlí a kvalita na prvním místě

Ředitel ROPIDu Petr Tomčík slibuje, že společně s dopravci začne letos tvořit nové standardy, které by měly znamenat další zvýšení kvality poskytovaných služeb a uspokojení stále náročnějších požadavků cestujících, například bezbariérovost, klimatizace nebo moderní informační a odbavovací systémy.

Čtěte dále: