Vzhled hlavního města v sedmdesátých letech dostal pořádnou ránu mezi oči. Budování Severojižní magistrály přivedl automobilovou dopravu do samého jádra města. Václavské náměstí, Hlavní nádraží, Florenc a Těšnov zásadně ovlivnila nová frekventovaná dálnice.
Pryč byly honosné bulváry a velký veřejný prostor. Časem se její vliv na čistotu některých oblastí stále zvyšoval souběžně s růstem automobilové dopravy. Úkolem dneška je zbavit některá místa několikaleté špíny, která neodpovídá bohatému a turisticky hojně navštěvovanému městu. Snaha už existuje několik volebních období, ale co převést slova do praxe?
Krásné nádraží
Nadraží Těšnov nám záviděla celá Evropa. Jedno z nejhezčích nádraží na světě však muselo ustoupit megalomanským dopravním plánům socialismu. Bez citu a přemýšlení bylo odstřeleno, aby nepřekáželo v cestě nově budované Severojižní magistrále.
Automobily tak převálcovaly významnou památku, ale také veřejný prostor, který je stále pod tíhou neschopnosti spíše ostudou. I v roce 2019 v období ekonomického růstu, obrovského zájmu cizinců z celého světa se město k podobně zanedbaným místům chová velmi ležérně.
Severojižní magistrála totiž způsobila demolici významné památky, ale vytvořila nepřátelské prostředí ve veřejném prostoru. Existuje však řešení a Praha má dokonce vypracovaný návrh, jak jej realizovat. Tento podnět nevznikl jen tak od někoho, ale stojí za ním jeden z nejrespektovanějších architektů a urbanistů dneška.
Recept od Dána
Legendární architekt a urbanista Jan Gehl, který se ve svém rodném Dánsku už několik let stará o veřejný prostor, byl před dvěma lety vyzván se svojí skupinou, aby pro hlavní město vytvořil vizi na postupné zklidnění magistrály. Už slovo vize však naznačuje, že krok k realizaci bude na dlouhé lokty. V českém prostředí totiž vše trvá neúnosně dlouho.
Realizace nového chodníku směrem na Hlavní nádraží však ukazuje, že ne všechno musí být jen otázkou dohad a diskuzí. Recept existuje a není vůbec těžké si představit, že návrhy Gehl Architects mohou doopravdy fungovat. Dnes je to však stále jenom ostuda.
Těšnov trpí a my s ním
Když se vrátíme na rozsáhlý veřejný prostor, kde je park, pod magistrálou parkoviště, McDonald a rušná silnice, budeme při detailním pohledu na okolí nevěřícně zírat, co je vlastně ještě v dnešní době možné.
Lampa veřejného osvětlení zanesená tak, že skrze ní už nemůže svítit ani paprsek světla. Holubí trus, který pamatuje ještě Václava Havla na Pražském hradě, neuspořádaná přehlídka rozbitých patníků a jako dominanta obrovský sloup, který drží pohyblivou billboardovou reklamu.
Florenc a Těšnov si zcela jistě zaslouží lepší zacházení. Navíc prostoru pro zlepšení je více než dost. Samotný park je jako opuštěný sirotek města nechán ležet ladem. Žádné velké úpravy, ani pořádková služba mu nevěnují péči. Místo, kde se na lavičkách scházejí bezdomovci a lidé jen rychle procházejí, by však mohlo fungovat zcela jinak. Ať už jako potenciální stavební parcela nebo zajímavé místo setkávání na trošku lepší úrovni, než je dnes.
Když se totiž bude věnovat dostatečná péče okolí Severojižní magistrály, je šance, že i samotná dálnice ve městě nebude působit tak rušivým dojmem. Základem je však uklidit a podívat se na projekt Gehl Architects, protože zde je cesta, nikoli v tom nechat všechno ležet bez pozornosti a péče. To je cesta k opravdu fungujícímu městu.