„Kvůli pandemii koronaviru, růstu poptávky a dalším důvodům se chybějící čipy stávají úzkým místem výroby. Může to vést až k přerušení či omezení výroby některých modelů, což v konečném důsledku znamená odstavování vozů, repase a dodělávky,“ řekl týdeníku odborový předák Jaroslav Povšík.
Chybějící čipy mohou mít podle odborů dopad v podobě zvýšených nákladů na výrobu, a tím dosažení nižších zisků. Předseda odborů Povšík vedení firmy navrhl, aby v této souvislosti stáhla výrobu modelu Karoq z Bratislavy. „Důvod je jednoduchý - musíme zajistit pracovní místa a vytížení všech lokalit v České republice. Ostatně každý Karoq vyrobený v Bratislavě je nákladnější o cca 2 000 eur (asi 52 000 Kč),“ uvedly odbory.
Dopad na hospodaření firmy
Nedostatek čipů se může podle odborů nejvýrazněji ukázat například při výrobě modelů Superb. Pokud by se kvůli tomu musela jeho výroba omezit řádově o tisíce kusů, bude to mít podle odborů výrazný dopad na hospodářský výsledek firmy. Jde totiž o model s nejvyšší marží.
Škoda Auto dodala v roce 2019 celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR téměř 34 000.
KAM DÁL: Žloutenka typu C je jako časovaná bomba, která pomalu ničí játra. V těle ji dlouhé roky mají desítky tisíc z nás.