Cílem změny je odstranit problémy nynějšího systému. Tím je třeba jeho administrativní náročnost, kdy magistrát měsíčně vydává 350 až 400 nových zvýhodněných parkovacích oprávnění. Dosud fungující forma zvýhodnění navíc nebrala v úvahu výši emisí u jednotlivých kategorií hybridních automobilů.
Elektromobilů se to netýká
Elektromobily, které jsou osazeny registrační značkou elektrického vozidla, budou nově považovány za vozidla s platným parkovacím oprávněním. Jejich majitelé a provozovatelé tedy nemusí žádat magistrát o vystavení či prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Pokud zmíněnou značku auto nemá, pro majitele platí stejné podmínky jako dosud.
V případě hybridních aut už magistrát nebude přijímat nové žádosti o zvýhodněné parkovné. Majitelé hybridních aut s již vydaným oprávněním na něj budou mít nárok ještě v následujících třech letech. "Zákazníci mají zamluvené vozy hlavně na základě toho, že jim bylo slíbeno parkování v metropoli zdarma. Teď netuším, co se bude dít," řekl nám jeden z předních prodejců v Praze.
Bude i elektrická Škoda
Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy parkovací zóny provozují radnice 13, 16 a 22. Od předloňska fungují na Praze 5, 6 a 8 a od 1. července letošního roku by se měly rozšířit na Prahu 4.
V Praze v současnosti jezdí přes 1 200 elektromobilů z celkového počtu více než 2 000 vozidel na elektřinu registrovaných v ČR. Nejrozšířenějšími modely jsou VW eGolf, Nissan Leaf nebo BMW i3. Elektromobily nabízí i značky Hyundai, Kia nebo Renault. První elektrická Škoda vyjede na konci letošního roku.