Stavbu loni zamítl stavební úřad Prahy 5, povodí však podle zákona mohlo ještě požádat vodoprávní úřad na magistrátu. Oba úřady spadají pod státní správu a politici na ně nemají mít vliv. Podle rozhodnutí disponovalo povodí závaznými stanovisky magistrátních odborů a dalších institucí, podle kterých je stavba v souladu s pražským územním plánem, památkovou ochranou či hygienickými předpisy. Námitky proti stavbě začátkem tohoto roku podala Praha 1, Praha 5, Klub Za starou Prahu, spolek Zdravý rozum a Český svaz stavebních inženýrů. Úřad všechny označil za nedůvodné.
Nesouhlas
Pražští radní tento týden vyjádřili usnesením nesouhlas se stavbou komory, stejně jako už předtím radnice obou přímo zainteresovaných městských částí. Vedení Prahy také schválilo text memoranda s Prahou 1 a Prahou 5, ve kterém se všechny tři strany zavazují, že využijí všechny zákonné prostředky k tomu, aby stavbě zabránily. Státní podnik novou komoru odůvodňuje nedostatečnou kapacitou té stávající a na projektu trvá.
Hlubuček řekl, že město připravuje odvolání. „Za nás ho bude podávat Institut plánování a rozvoje a máme na to od předvčerejška 15 dní," uvedl. Memorandum s městskými částmi podle něj zatím podepsáno nebylo a mělo by se tak stát co nejdříve. Má však spíše deklarativní povahu a odvolání musí každá ze samospráv podat zvlášť.
Tisíce lodí
Podle samospráv povede stavba nové komory k vyššímu provozu velkých lodí, který je už nyní v centru Prahy nadměrný - stávajícím smíchovským zdymadlem projíždí ročně zhruba 28 000 lodí. Vedení města se bojí většího znečištění ovzduší a hluku, stejně jako narušení atmosféry centra města.
Komora má být 55 metrů dlouhá, 11 metrů široká a má být umístěna na opačné straně Dětského ostrova než ta stávající. V případě, že povodí získá pravomocné povolení, by stavba měla trvat dva až tři roky a podle dokumentace k územnímu rozhodnutí by vyšla na zhruba 530 milionů korun.