Je jasné, že práce budou obyvateli Prahy pečlivě sledované. "Projekt je velmi citlivý. Domnívám se, že by mohl být velmi dobrým kompromisem mezi požadavky všech. Je těžké na jedné straně vyhovět nárokům památkářů a na straně druhé Praze 2, která chce prostory pro shromažďování a podobně," řekla dosluhující radní Jana Plamínková (STAN).
První práce by se měly uskutečnit v příštím roce, kdy budou ošetřeny staré stromy a začne úprava zeleně. Po zpracování projektové dokumentace by se měla v roce 2025 uskutečnit celková oprava parku.
Mělo by se změnit k nepoznání
Upraveny budou trasy cest, které umožní jednodušší průchod parkem zejména od vstupů do metra k nemocnici či poliklinice. Cesty budou nebudou asfaltové jako dosud, ale dlážděné. Trávníky budou zachovány.
V jižní části vznikne kavárna a dětské hřiště. V prostřední části by pak mohly být květinové záhony. Novinkou budou QR kódy v chodnících, které upozorní na historii náměstí. V části u budovy Novoměstské radnice jsou naplánovány trhy.
Projektanty vybíralo město společně s Institutem plánování a rozvoje (IPR) více než rok. Architekty hledali prostřednictvím tzv. soutěžního dialogu. Jde o interaktivní formu, při kterém spolu město, IPR a soutěžící komunikovali a domlouvali výslednou podobu návrhu.
Už se dřívě opravovalo
Náměstí bylo částečně upraveno v minulých letech. V roce 2015 byla dokončena rekonstrukce tramvajové tratě a přilehlých chodníků, na kterou navázala oprava křižovatek a přechodů. Park byl naposledy upraven v roce 1998 u Novoměstské radnice. Proti kácení stromů tehdy protestovali ekologové i obyvatelé Prahy 2.
Karlovo náměstí, dříve zvané Dobytčí trh, je s rozlohou 80 550 metrů čtverečních největším náměstím v Česku a jedním z největších v Evropě. Na délku měří 510 metrů a na šířku 130 metrů. Ve středu náměstí stála od roku 1300 kruhová kaple Božího těla, ve které byly vystavovány říšské korunovační klenoty, zbořena byla roku 1791.
Dojde i na myší díru
Studii, která má za cíl zlepšit dopravu na Klárově u stanice metra A Malostranská, dodal městu ateliér A69. Na Klárově přibudou nové stromy, přechody, rozšířené chodníky a nástupní ostrůvky. Tramvajová trať bude narovnána a vzniknou nové pruhy pro cyklisty.
Úprav by se měla dočkat i takzvaná myší díra, tedy schodiště z Klárova na Letnou. Studie počítá s bezbariérovou úpravou. Další možnou variantou nového dopravního řešení je také omezení odbočení do Valdštejnské ulice směrem od Kampy. To by výrazně přispělo ke zklidnění Malé Strany. Harmonogram počítá s realizací do roku 2023 a předpokládané náklady jsou asi 400 milionů korun.