Pouť krajinou vedla částí plánované dálnice D3, která by podle řady místních zničila jejich krajinu. "Je to protest, na kterém se setkávají lidé, kteří nesouhlasí s výstavbu. Dálnice je z řady důvodů zbytečná a vede nejčlenitější možnou krajinou dolního Posázaví," řekl Pavel Hrabec ze sdružení Krajina 2000 a jílovský zastupitel.
Alternativa existuje...
Odpůrci dálnice jako alternativu prosazují rychlostní silnici, která by se u Mirošovic napojovala na D1, nebo na okruh kolem Prahy. "Dva více než kilometrové tunely u Jílového jsou nákladově srovnatelné s komplexem Blanka. Je třeba počítat s investicí přes čtyřicet miliard. Za ty peníze by se už dávno postavila celá silnice," vysvětlil Ing. Otakar Šmíd, jednatel sdružení Krajina 2000.
...a podporuje ji i Václav Cílek
"V roce 1995 jsme byli osloveni s kolegou Ložkem, abychom se vyjádřili k různým variantám vedení dálnice. Tehdy jsme řekli, tak rozšiřte stávající silnici do Českých Budějovic a udělejte obchvaty obcí. Nevymýšlet žádné složitosti s velkými tunely a velkými mosty, ale respektovat stávající silniční síť," řekl geolog Václav Cílek.
● Vede složitým terénem
● Bude zbytečně nákladná
● Zničí krajinu Posázaví
● Propady starých důlních děl
● Okolí bude obtěžovat hlukem
● Poškodí ekosystémy a chráněné druhy
● Způsobí škodlivou urbanizaci
Soudní spory v neprospěch dálnice
"Naše sdružení spolu s dalšími odpůrci podalo soudní žalobu, kterou Středočeský kraj prohrál. Bohužel letos v červenci Středočeský kraj znovu schválil znovu tuto trasu. Nás to pobouřilo, protože na občany kašlou a dělají si co chtějí. Nové rozhodnutí kraje chceme právně napadnout," říká Pavel Hrabec ze sdružení Krajina 2000.
Odpor trvá
Proti výstavbě se vyjádřil již Václav Havel při své návštěvě Jílovska před patnácti lety takto: "Nedělejme si iluze, že dálnice znamená jen rychlé spojení do Prahy a nový most. Budou se tu určitě budovat nové a nové průmyslové zóny a ty krajinu poznamenají možná více, než samotná dálnice."