V prvním ze dvou našich dílů jsme se zaměřili na exteriér vozidla, přes kontrolu nejrůznějších dokladů, legislativy, až po zkoumání tloušťky laku nebo mezer na karosérii. V dalším týdnu se pak podíváme detailněji na interiér vozidla, který také velmi často bývá "omlazován," dále na motor nebo převodovku.
Kontrola dokladů a základních identifikátorů vozidla
Podle identifikátorů poznáte, zda kupujete vůz s parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu, a zda opravdu kupujete vozidlo, které je v něm uvedeno.
Vyžádejte si všechny doklady k vozidlu, velký technický průkaz s VIN kódem, podle kterého si můžete z registrů "vytáhnout" například skutečný rok výroby, nejrůznější opravy, které proběhly v autorizovaných servisech i skutečný počet kilometrů. Podle přehledného grafu, který je součástí prověření vozidla přes VIN kód, lze také poznat postupný vývoj kilometrů, od prvního servisu přes všechny návštěvy stanic technické kontroly, až po poslední záznam autorizovaného servisu. Zkontrolovat VIN kód se vyplatí také na konkrétních součástkách, zejména na motoru, karoserii nebo štítku zavazadlového prostoru. Rovněž je potřeba sledovat čitelnost VIN kódu, popř. zda nebyl různě poupravován nebo dokonce přeražen.
Je dobré mít k dispozici také servisní knížku, která by měla vhodně doplnit, popř. se ztotožňovat s údaji o servisech, které prozradí právě VIN kód.
Rok výroby až na osmi místech vozidla
I skutečný rok výroby lze najít přímo ve VIN kódu, v případě pochybností ale lze určit rok výroby vozidla také z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin - např. na víčku palivové nádrže.
VIN kód: Pro určení data výroby se podívejte na desátou pozici u VIN. Písmena A–Y reprezentují roky 1980– 2000 (jsou řazena jako abeceda bez háčků, čárek a písmen O, Q, U a Z). Roky 2001–2009 najdete pod číslicemi 1–9. Rok 2010 už je zase A, 2011 B a tak dále.
Dveře, víčko, úložný prostor: U řady vozů najdete cedulku s datem výroby i na zadních dveřích. Na vnitřní straně nebo na hraně poblíž zámku. Podivné datum zde může znamenat jediné. Buď staré víko prorezlo, nebo auto schytalo náraz zezadu a bylo třeba víko vyměnit. U řady vozů najdeme ale jen samolepku na dně úložného prostoru.
Na bezpečnostních pásech: Cedulku s certifikací, zemí a datem výroby najdete na každém bezpečnostním pásu. Pokud se datum výrazně liší, může to znamenat nějaké problémy v interiéru. Havárii, zatopení nebo třeba požár.
Skla: Pokud mají všechna skla stejné kódy, je všechno v pořádku. Stačí se podívat na koncové číslo nebo dvojčíslí. To označuje koncový rok výroby (např. ...02 - rok výroby 2002). Pokud má jedno nebo více skel jiný kód, znamená to, že byla skla vyměněna. K tomu však mohlo dojít po havárii nebo jen po prasknutí skla. Prasknutí skla je častější samozřejmě u čelního skla.
Motor: Konkrétně typ a výrobní číslo motoru - oba údaje najdete vyražené na bloku motoru. Porovnejte je vždy s čísly ve velkém technickém průkazu. V něm musí být povinně uveden pouze typ motoru (platí pro TP vydané od 1. 7. 2001, do této doby se v TP uvádělo i výrobní číslo motoru). Pokud můžete, zkontrolujte i výrobní číslo motoru. Opět se zaměřte na to, jestli s vyraženými číslicemi někdo nemanipuloval nebo není upravena razná plocha čísla motoru. Je-li číslo motoru poškozené, vyrezlé nebo nese razná plocha stopy úprav, automobil nekupujte.
Prověření původu vozidla
Je nejdůležitější, ale také nejsložitější... Jednotlivec téměř nemá šanci. Prověření proto přenechte profesionálům, kteří za původ ručí, nebo kupte automobil u prodejce, který nechává své vozy prověřit za vás. V Česku to ale pravidelně a systematicky dělají pouze největší bazary.
Prověření vozidla v databázi
Webové stránky Ministerstva vnitra nabízejí možnost prověřit auto v databázi odcizených vozidel ČR na stránkách www.mvcr.cz nebo formou SMS. Informaci získáte na základě uvedení jednoho ze čtyř kritérií: SPZ, čísla motoru, VIN a čísla podvozku.
Jak se nestát obětí podvodu?
Vozidlo může být zatížené leasingem nebo zástavním právem. Abyste se nestali obětí podvodu, je třeba zjistit, zda vozidlo není ve vlastnictví třetí osoby. Některé údaje zjistíte z TP, ale na některé přijde pouze odborník. Zkontrolujte technický průkaz - v minulosti se do technického průkazu zapisoval pouze držitel vozidla, nikoli jeho majitel. Tato skutečnost ještě dnes působí problémy, protože můžete zakoupit vůz od držitele uvedeného v technickém průkazu, ale majitelem může být úplně jiná osoba, např. leasingová společnost. To ale lze již dnes ověřit na řadě míst, například přes internet.
Odcizené vozidlo
Nelitujte před zakoupením ojetého vozidla ani částky za prověření jeho identifikačních znaků, případně za prověření v zemi původu. Zejména jde-li o vozidlo individuálně dovezené ze zahraničí. Částka za prověření je nesrovnatelně nižší, než o jakou byste přišli v případě, že vám bude odcizené vozidlo nevratně zabaveno. Opět vám pomůže internet i celá řada specializovaných pracovišť.
Kontrola vnějšího technického stavu vozidla
Lak a mezery: Barvu a odstín laku kontrolujte za denního světla nebo pod zářivkami, a to na všech dílech karoserie. Sledujte zejména stopy broušení tmelicích a kytovacích hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí, dolíčky, dívejte se po hrankách na laku v ohybech a v okolí těsnicích a ukončovacích lišt, např. u dveří, oken, na blatnících. Porovnejte velikost spár (mezer) mezi jednotlivými částmi karoserie - díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké.
Zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to o výměně nebo opravě daného dílu. Prohlédněte okolí světel, směrových světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování.
Originální spoje a tmelení karosérie: Zkontrolujte spoje (sváry), které jsou při výrobě v továrně překryty plastovým tmelem. Chrání karoserii před zatékáním vody a vnikáním nečistot. Po opravě je většinou není možné uvést do původního stavu, tmel je hrbolatý, nepravidelný a často je proveden z jiného materiálu.
Koroze: Při koupi ojetiny je potřeba sledovat i případnou korozi. Pečlivě sledujte zejména místa, jako jsou prahy, blatníky nebo dveře kufru. Korozi nezapomeňte zkontrolovat i na případném "zvedáku", ať již na nápravě nebo výfukové soustavě.