Že by spadla klec a všichni řidiči si nyní budou dávat pozor, kolik se jim objevuje na úseku boleslavského tahu na tachometru? No, alespoň v to doufají všichni zainteresovaní, ale také samotní obyvatelé, kterých se tato lokalita týká. Frekventovaný boleslavský tah totiž na území obce Všechlapy spustil nový radar.
"Od září běží testovací provoz úsekového radaru na území obce Všechlapy. Město Nymburk vyšlo maximálně vstříc zvýšení bezpečnosti právě v této obci, kde denně projede po hlavním tahu silnice I. třídy až 15 000 automobilů," vyrukoval s informací starosta Nymburka Pavel Fojtík.
Jaký radar se nakonec zvolil?
V tomto případě se rozhodlo o tom, že se zvolí technické řešení úsekového radaru, jenž v délce 870 metrů chrání přechody i zvýšení bezpečnosti napříč celou obcí. Starosta Fojtík podotkl, že nymburské radnici a zainteresovaným osobám trvalo tři roky, než se podařilo vyslyšet přání obyvatel Všechlap, aby auta při průjezdu respektovala předepsanou rychlost.
Přístroj měří rychlost zhruba ve třech čtvrtinách průjezdu obcí Všechlapy. První čidlo je u odbočky k zemědělskému podniku, druhé pak o pár desítek metrů dál před železničním přejezdem. Radar je navíc schopen z naměřeného času průjezdu každého automobilu spočítat průměrnou rychlost. Jak překročí zákonem povolenou padesátku, automaticky bude řidiči doručena pokuta za nedovolenou rychlost.
Bude to mít kýžený efekt?
Lidé si ve Všechlapech stěžují na bezohlednou jízdu řidičů dlouhodobě. Radar byl tak umístěn v místě, kde dlouhodobá měření jasně naznačují, že zde řidiči jezdí opravdu rychleji, než jim povolují předpisy. "V inkriminovaném místě je delší a zároveň nebezpečná rovinka, která jednoduše svádí k tomu, aby lidé sešlápli plyn," popsal nám daný úsek zástupce vedoucího územního odboru nymburské policie Marek Šmíd.
"Ze zkušebního provozu je zřejmé, že už pouhé umístění radarů a pohled řidičů na ně přináší ovoce. Automobily již nyní projíždí obcí rychlostí do 50 km/hod," s radostí oznamuje Fojtík první dílčí úspěchy.
Otázkou ale je, jak moc to řidiče donutí jet podle pravidel po celém úseku. "Může se stát, že řidič sundá nohu z plynu a za bílou čárou je z něj opět stejný bezohledný blázen," popisuje Jindřich Stojka na jedné z facebookových diskuzí.
Jenže něčemu podobnému je velmi těžké zabránit. "V naší zemi je zvykem nerespektovat pravidla silničního provozu," smutně konstatuje Pavel Fojtík a má pravdu.