Miliony pro motorkáře: Rozhodoval o nich i radní, který byl v představenstvu pořadatelské firmy

Je správné, že kraj akci podpoří tak velkou sumou?
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Deset milionů korun poskytne Středočeský kraj na červencové oslavy 115. výročí americké značky motocyklů Harley-Davidson. Členem představenstva pořadatelské společnosti Klasik Moto byl přitom Robert Bezděk, tedy jeden z radních, který o dotaci spolurozhodoval. Podle opozice nehoráznost, podle kraje akce, ze které se bude profitovat. 

Žijeme v ekonomicky relativně příznivé době. Není důvod, proč by se nemělo utrácet, když na to je. O tom, že Středočeský kraj má finance na podporu kulturních akcí, není sporu. A je jedině dobře, že takový budget existuje a vybrané projekty dostávají finanční injekce. V případě srazu milovníků značky Harley Davidson je však třeba ostražitosti. Už proto, že jde o soukromou a čistě komerční akci. 

V Česku je registrováno 1,1 milionu motocyklů. Harley-Davidson u nás loni prodal 472 nových strojů a dalších 359 si majitelé přivezli jako ojeté.

Prvním paradoxem je, že akce se koná v hlavním městě. Středočeským krajem budou motorkáři pouze projíždět. Statutární zástupce hejtmanky za ČSSD Miloš Petera však tvrdí, že Praha je v cestovním ruchu silným partnerem a těžko se s ní bojuje. "Já myslím, že to za těch deset milionů stojí." Otázkou ale je, co přesně "za ty peníze stojí"? Co konkrétně kraj dostane za to, že vydá z rozpočtu sumu, která by se dala investovat například do oprav silnic nebo vzdělávání?

Předseda opozičního klubu za ODS Martin Kupka si myslí, že deset milionů dotace je příliš. Podle ODS by na tento účel stačily čtyři miliony. Zastupitele za tuto stranu zaráží i to, že Praha na oslavy věnuje méně peněz než Středočeský kraj.

Věštění z křišťálové koule

Zkusme si to tedy rozebrat. Podle studie poradenské společnosti KPMG akce může přinést 510 až 550 milionů korun do veřejných rozpočtů. Průměrná denní útrata zahraničních návštěvníků se odhaduje na 3 500 až 4 700 korun za osobu, domácích na 1 100 až 2 500 korun. Středočeský kraj si chce "ukousnout" deset procent, což by znamenalo 50 milionů a skvěle zhodnocenou investici. Jenomže kdo tohle zajistí? Nikdo, je to jako věštit z křišťálové koule. 

Ano, kdo neriskuje, nezíská nic. Ale proč právě u takové akce? "Nepochybně se jedná o akci mezinárodního významu, ale komerčního charakteru. Nevím, komu konkrétně může být akce prospěšná, o tom bych nechtěl polemizovat. Jisté ovšem je, že ještě před pár dny byl členem představenstva pořádající akciové společnosti, mimochodem s akciemi na jméno, současný krajský radní," kroutí hlavou opoziční zastupitel za TOP 09 Jan Jakob.

Lobbing nebo náhoda?

Oním radním je Robert Bezděk, který byl současně členem představenstva Klasik Moto, tedy firmy, která akci pořádá. "Necítím se, že bych byl podjatý," odmítl právník s tím, že se považuje za pravého motorkáře. "Jedná se o využití o nejatraktivnější událost pořádanou v příštím roce v ČR pro oblast cestovního ruchu v kraji. Nejednalo se o lobbying," potvrdila i mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová. 

"Na začátku projednávání tohoto bodu jsme viděli hezky provedenou show na podporu akce. Když projednáváme důležité koncepční materiály, tak se takovéto prezentace nedočkáme. Tohle představení nám zařídila paní hejtmanka," říká Jan Jakob.

Je jasné, že akce to bude obrovská. Na srazu příznivců Harley-Davidson se očekává účast až 100 000 lidí a 60 000 motocyklů. Zhruba 80 procent má přijet ze zahraničí. Podobné akce se podle kraje konají v Evropě jednou za pět let a jsou velmi vyhledávané. Nalákat turisty na hrad Karlštejn, konopišťský zámek, vojenské muzeum v Lešanech nebo do Kutné Hory a dalších míst tak má logiku. Pachutě dojmu malé domů se však jde zbavit jen velmi těžko. 

Podle zastupitele za STAN Martina Macháčka je dokonce usnesení o přidělení dotace nezákonné a hnutí STAN je připraveno ho napadnout. Poukázal na to, že v prvním návrhu usnesení byla jako příjemce dotace uvedena agentura Harley-Davidson Praha, taková právnická osoba ale dnes neexistuje. Dodatečně to bylo podle něj změněno na společnost Klasik Moto.