"Věřím, že vyšší podjezdná výška vlije nový impulz využívání Vltavy i dalšími moderními osobními loděmi a nákladní plavbou," řekl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. Nákladní lodní doprava by také měla ulevit přetíženým silnicím, v budoucnu by měla vodní cesta sloužit ve větším rozsahu pro přepravu lodních kontejnerů i jiných těžkých nákladů.
"Výraznou pomocí rozvoji mezinárodní nákladní plavby by bylo zprovoznění plavebního stupně Děčín, na tom samozřejmě také pracujeme," doplnil Fojtů.
Speciální konstrukce mostu
Aktuální etapa stavby pěti mostů bude stát 600 milionů korun bez DPH. V druhém pololetí příštího roku má navázat další etapa, při které budou zvýšeny další dva mosty přes kanál Vraňany - Hořín, a v roce 2020 by pak měly být zvýšeny tři pražské mosty přes plavební kanál Troja - Podbaba.
Cílem úprav je kompletní zprůjezdnění úseku mezi Mělníkem a Prahou pro vyšší lodě. Úsek mezi Mělníkem a hranicemi s Německem už parametry splňuje. Projekt počítá také s investicemi do modernizace plavební komory Hořín, modernizace plavební komory Štvanice, prohloubení plavební dráhy a další.
Zdvihací mosty jsou podle Fojtů v ČR zatím nová technologie a podobná stavba je jen v jihočeském přístavu Hluboká, kde je zdvihací lávka pro pěší. Podobnou technologii chystá Ředitelství vodních cest i pro most v Týnu nad Vltavou. Podle ředitele budou také při stavbě mostů u kanálu Vraňany - Hořín náročné koordinační práce mezi železnicí a vodní dopravou.