Výrazné zastoupení v zajišťování městských i příměstských linek ve středních Čechách má společnost Arriva Střední Čechy s.r.o., která vznikla v roce 2015 sloučením dopravců TRANSCENTRUM BUS Kosmonosy a BOSÁK BUS z Dobříše. Postupně se „pod jejich křídla“ fúzovaly i další společnosti, ať již například královédvorský PROBO BUS či dvě provozní části z původní společnosti Arriva Praha.
Kořeny těchto firem vedou až k dnes ve valné většině již jen legendárním podnikům ČSAD, které procházely po revoluci nejrůznějšími privatizačními změnami. Dnes společnost Arriva obstarává ve středních Čechách desítky linek, ať meziměstských či městských na Mladoboleslavsku, Příbramsku, Dobříšsku, Berounsku či Hořovicku a provozuje na čtyři stovky autobusů.
Příbram odmítla prodloužit smlouvu
V posledních měsících je však stále častěji slýchávána z nejrůznějších částí středních Čech nespokojenost s poskytovanými službami, především ze strany radnic a cestujících. Jedním z těchto měst je i Příbram, kde se zastupitelé tento týden rozhodli se společností Arriva neprodloužit současnou smlouvu, byť poskytovatel městské hromadné dopravy nabízel výrazné změny, resp. dodatky, v nové smlouvě, mimo jiné o značné modernizaci zastaralého vozového parku.
"Třicátého srpna jsme obdrželi od společnosti Arriva nabídku na prodloužení smlouvy formou dodatku, obratem jsme všechny podklady předali specializované kanceláři, která v expresní lhůtě zpracovala právní analýzu o 53 stranách," přiblížil příbramský starosta Jindřich Vařeka. "Dosavadní smlouva z pohledu zpracovatele vykazuje velké množství nedostatků, které podstatně ovlivňují kvalitu plnění této smlouvy a rovněž práva a povinnosti jednotlivých smluvních stran z této smlouvy vyplývající," dodal. I z výše uvedených důvodů tak zastupitelstvo Příbrami v minulých dnech rozhodlo, že o dalších 5 let neprodlouží se společností Arriva stávající smlouvu a vypíše v nejbližší době nové výběrové řízení na poskytovatele služeb.
Výjimkou nejsou vynechané spoje ani desítky let staré autobusy
Vedení města již dlouhodobě naznačovalo, že o prodloužení spolupráce s dosavadním dopravcem nebude mít zájem. Mezi hlavní důvody byly, kromě nevýhodného smluvního vztahu, i sílící stížnosti obyvatel Příbrami, které byly formulovány jak oficiální cestou, tak například hromadnými diskusemi na sociálních sítích. Na těch se v poměrně značném měřítku vyskytují i připomínky o vynechání některých spojů, nevoli řidičů či právě mnohdy až hrozivém stavu vozového parku.
Dotuje městskou dopravu 25 miliony
Ani finanční podpora ze strany radnice v Příbrami, na poskytování městské dopravy společností Arriva, není rozhodně v současné době zanedbatelná. Každoročně město dotuje MHD částkou 25 milionů korun, což je například v porovnání s nedalekým a přibližně stejně velkým Pískem více než trojnásobek.
Na druhou stranu je nutné objektivně dodat, že v Příbrami dopravce najezdí rovněž několikanásobně více kilometrů než ve zmiňovaném Písku. Cílem města Příbram bude v následujících měsících tedy i optimalizace spojů a snaha o snížení nákladů alespoň o 10 %. Nebývalo zde totiž ani výjimkou, že v některých případech byly vypravené spoje běžně obsazeny i jen třemi, čtyřmi cestujícími.
Stížnosti se na Arrivu hrnuly i z Hořovic
Také z Berounska, konkrétně z Hořovic, neputují již delší dobu směrem k provozovateli MHD - společnosti Arriva - pozitivní recenze. Problémy již několikrát v minulosti přibližoval i sám starosta Hořovic Jiří Peřina. "Velmi často se nám stává, že například autobus přijede i pět minut po odjezdu vlaku, což je zejména pro pracující občany dost negativní záležitost. Jejich stížnosti proto naprosto chápu, tohle by se opravdu dít nemělo," zmínil starosta města a dodal, že dlouhodobě dochází k monitorování situace a nevylučil ani celkovou změnu dopravce.
Nespokojenost s dopravcem panuje i na straně některých občanů. "Již několikrát se mi stalo, že autobus přijel i o patnáct minut déle, někdy dokonce vůbec. Pokud člověk cestuje k lékaři nebo například do zaměstnání, není to vůbec příjemné. Prý je to způsobeno i nedostatkem řidičů," sdělil dvaašedesátiletý Josef Merta.
V posledních měsících se přeci jen situace mírně zlepšila, což potvrzují i slova místostarosty Ondřeje Vaculíka: Věřím, že vrámci možností jsou občané nyní spokojeni, někteří by ale chtěli, aby autobus zajížděl i do dalších okrajovějších částí města nebo mají připomínky k jízdnímu řadu, jenž ale musí zohledňovat jak návaznost na jízdní řád vlaků, tak i linkových autobusů, což nelze jinak než nějakým kompromisem."
Co na to Arriva?
Společnost Arriva, která zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Příbrami již více než 10 let, zareagovalo na naše dotazy k aktuální situaci těmito slovy: "V Příbrami si město nechalo vypracovat právní posudek stávající smlouvy, který říká, že stávající smlouvu lze prodloužit opakovaně pouze na dobu patnácti let. To znamená, že bychom ji mohli prodloužit na velmi krátkou dobu, protože původní smlouva je z roku 2006. Pokud Příbram vypíše výběrové řízení, určitě si podmínky prostudujeme a máme zájem i nadále v Příbrami jezdit. Nejedná se tedy o problémy, které by nějak ovlivnily pokračování naší spolupráce."
Uvidíme tedy možná velmi brzy, kdo v Příbrami, Hořovicích i dalších městech středních Čech bude v následujících letech provozovat městskou hromadnou dopravu, zda dojde k prodloužení smluv se stávajícími dopravci či radnice přistoupí k zadání nových výběrových řízení.