Parkování je a zdá se, že ještě nějaký čas bude problémem zvláště větších měst. Například bezplatné parkoviště v objektu bývalých berounských kasáren skončilo v prosinci. Soukromý investor, kterému plocha patří a který zde doposud po dohodě s městem umožňoval parkování zdarma, tam začne s bytovou výstavbou.
O této skutečnosti vedení města dopředu informovalo. Lidé přišli o výhodné parkování pro zhruba 400 aut. Pro řidiče zbyly na zaparkování menší plochy. Například v prostoru bývalého autobusového nádraží a v ulici U Archivu a rovněž placená parkoviště.
Základem je dostat auta z center
Podle radních parkoviště v Berouně nabízejí dostatečnou kapacitu míst. "Město Beroun v centrální části již v minulosti zvolilo koncepci placených parkovišť, která má regulační efekt, a to čím blíže k centru, tím dražší dlouhodobé stání a levnější krátkodobé. Jedině tímto způsobem je možné zajistit příjezd zákazníků k obchodníkům a službám v centru. Navíc odklon aut do okrajových částí snižuje dopravní zatížení v centru města. Velké neplacené parkoviště do jisté míry celý koncept znehodnocovalo," vysvětlil místostarosta Berouna Michal Mišina.
Pro dlouhodobé stání mohou řidiči využívat parkoviště P+R u vlakového a autobusového nádraží za denní sazbu 20 Kč nebo parkovací dům U Černého koně, kde při stání nad tři hodiny v pracovní den zaplatí 50 Kč/den. Jenže třeba parkoviště P+R, které se jeví jako výhodné, má kapacitu pouhých 185 míst. Každý tam místo nenajde.
Lidem se vyplatí parkovací karty
Lidem, kteří do Berouna dojíždějí denně, se tím pádem vyplatí měsíční, čtvrtletní či celoroční parkovací karta. Celoroční parkování je tak vyjde na zhruba 10 tisíc korun. Zájemci si mohou pro tyto účely pořídit parkovací kartu na určité období. Nejlevněji vyjde parkovací dům, kde za měsíční stání lidé zaplatí 1 100 Kč, za čtvrtletní 2 500 Kč a za roční 9 000 Kč.
Staví se i v Příbrami
Parkování je momentálně na pořadu dne i v Příbrami. Od loňska vzniklo nebo vzniká na území okresního města několik nových parkovišť. Ty mají vyřešit nebo zklidnit situaci s dopravou a parkováním především v centru města a rovněž i v dalších lokalitách, jako jsou Drkolnov nebo v okolí sídliště u Křižáků.
Velké parkoviště s kapacitou 122 míst se buduje u infekčního pavilonu Oblastní nemocnice Příbram. Má osm parkovacích míst pro handicapované a plánuje se tam i zavedení linky MHD. To je z důvodu, aby z historické části města ubyl provoz.
P+R (Park+Ride):
Záchytná parkoviště typu „zaparkuj a jeď hromadnou dopravou“, tzn. záchytná parkoviště v dosahu MHD.
B+R (Bike+Ride):
Záchytná parkoviště typu „přijeď na kole a jeď“ jsou provozována ve vazbě na následné použití MHD a jsou určena pouze pro cyklisty.
K+R (Kiss+Ride):
Místa pro krátkodobé zastavení typu „polib a jeď“ pro vystoupení osob z osobního automobilu mimo řidiče, který jede dál.
Ve hře byl i parkovací dům
V místě, kde vyrůstá nové parkoviště u nemocnice, měl stát parkovací dům. Z tohoto záměru nakonec sešlo. "Současná radnice parkovací dům nově plánuje pod autobusovým nádražím. Čekáme, zda obdržíme dotaci. Když se to nepodaří, stavět se nebude," uvedla mluvčí příbramské radnice Pavlína Svobodová.
Vznikají také nová parkoviště v rámci projektu Výstavba parkovacích systémů P+R, B+R a K+R v Příbrami, v rámci kterého budou postavena dvě záchytná parkoviště na Drkolnově a jedno v ulici Čechovská, fungující v režimu P+R (park and ride), K+R (kiss and ride) a B+R (bike and ride).
Režim parkování se teprve bude řešit
V rámci výše uvedených projektů bude postaveno 187 nových parkovacích míst v systému P+R, K+R na území města Příbram a 32 parkovacích míst pro kola. Řidiče samozřejmě zajímá režim parkování nejen u nemocnice, ale na jiných parkovištích.
Tím se teprve bude zabývat městská rada. Podle mluvčí radnice Pavlíny Svobodové to bude ale až poté, co budou parkoviště vybudována a zprovozněna.