Pivní kultura
Pivní kultura se od dříve typického pivaře s pupkem, většinou fotbalového fanouška, s kelímkem piva v jedné a cigaretou v druhé ruce ze čtvrté cenové skupiny, hodně posunula. Dospěla nová generace, která čím dál více upřednostňuje kvalitní a zvláštní pivo. Přesto zůstává většina českých konzumentů konzervativními. Jsou málo ochotni experimentovat s jinými druhy značek, ale i s jinými druhy piv.
Každé pivo má mít svůj „pivní rituál“. K němu patří nejen na míru ulitá sklenice (některému sluší baculáček, jinému sklenička na nožičce), pivní tácek, někdy i vhodné doplňky jako citrón, ale především správné chlazení a přesně předepsané točení piva do sklenice.
Každý pivař ale ví, že u točeného piva jsou nejdůležitější čisté trubky. Proto mají v některých hospodách prostě dobré pivo. Nejen kvůli oblíbené značce, ale prostě proto, že je správně podáváno (samozřejmě vesměs tam, kde se rychle točí). Pak ještě parta přátel, sympatický personál a manželce doma zbydou jen oči pro pláč.
možná by vás zajímalo:
Pivní slavnosti
Oblíbenou atrakcí a dobrým businessem jsou pivní akce a slavnosti piva spojené se zábavou, gastronomií a muzikou. Český svaz pivovarů odhaduje, že se ročně v Čechách pořádá až 200 událostí spojený s pivem. Téměř každý pivovar dnes organizuje své vlastní akce, některé i několikrát do roka (Den Kozla, Votvírák apod.)
Největší pivní festival na světě je mnichovský „Octoberfest“ trvající 16 dní. Loni Německo na slavnostech uvítalo 6,3 milionů návštěvníků, kteří zkonzumovali 6,4 milionů litrů piva. Bavoři tvořili pouze 70 % návštěvníků, zbytek byli turisti. Výlet na festival piva je dnes v nabídce i českých cestovních kanceláří.
U nás se Octoberfestu snaží přiblížit květnový „Pivní festival“, letos se konal již po osmé a to v Praze na Letné. Více než 150 druhů rozmanitých piv z mikro, mini a středních pivovarů zde bylo točených výhradně do skla. Nejbližšími letošními pivními akcemi jsou – Klášterní pivobraní, Festival minipivovarů, Mezinárodní pivovarnický veletrh Brau Beviale a Pohádkové pivo.
O historii piva se dočtete zde.
Jsme nejlepší!
Asi každý ví, že České republice náleží světové prvenství v konzumaci piva na obyvatele. Průměrný Čech vypije 144 litrů ročně (v r. 2009 to bylo 153 na obyvatele, takže pokles je znatelný). Hned za námi byli v roce 2014 dva naši sousedé, Němci se 107 litry piva a Rakušané se 106 litry na hlavu.
Celková spotřeba piva včetně jeho nealkoholické varianty činila loni 16,29 milionu hektolitrů, čímž meziročně klesla o 0,2 %. V absolutním množství spotřeby piva tedy ztrácíme, první je Čína se svými 492 miliony hektolitrů.
Spotřeba lehce klesla, ale export roste
280 pivovarů v Česku loni uvařilo 19,65 milionu hektolitrů piva (velký růst oproti r. 2013). Stále se však nedaří dosáhnout předkrizové úrovně roku 2009, kdy se vyprodukovalo 19,9 mil. hl. piva. Tehdy mělo na pokles produkce podstatný vliv zvýšení spotřební daně.
Trh zaznamenal rostoucí zájem ze zahraničí, ze země se vyvezlo 3,65 milionu hektolitrů piva. Oproti předloňskému objemu 3,39 milionu hektolitrů jde o o razantní nárůst.
rok | produkce (mil.hl.) |
export (mil.hl.) |
import (tis.hl) | spotřeba v ČR (mil.hl) | spotřeba na hlavu (l) |
---|---|---|---|---|---|
2014 | 19,65 | 3,65 | 291 | 16,29 | 144 |
2013 | 19,21 | 3,39 | 499 | 16,31 | 144 |
zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven
Přestože spotřeba piva mírně klesla, díky rostoucímu exportu pivovary v zemi celkově uvařily meziročně o 2,3 % více pěnivého moku než v roce 2013. Pivovarům v tomto ohledu hodně pomohla slabá koruna a vnímání našeho piva za prémiové. Zisky z Exportu tak dosáhly rekordní úrovně v historii, 5,65 miliardy korun, což je nárůst o 10 %.
Nejvíce se vyvezlo do Německa a Slovenska, také velký objem odebírá Švédsko a Velká Británie. Tuzemské pivo se vyváží do 73 států mimo EU. Zajímavý je také ruský, americký a asijský trh, který má co do exportu piva nejvyšší meziroční přírůstky.
Naopak ubylo piva z dovozu a to o 42 % oproti roku 2013. Podle svazu klesl zejména dovoz levného piva, které se do Česka začalo více dovážet po zvýšení spotřební daně v roce 2010.
Experti na základě těchto ukazatelů prognózují, že český pivovarský průmysl se dostává z krize.
Supermarkety versus restaurace
Dlouhodobým trendem je pokles spotřeby v tuzemských hospodách ve prospěch baleného maloobchodního piva. Vypijí se tam jen čtyři z deseti půllitrů. Ještě v roce 2009 představovalo pivo vypité v restauracích 51 % domácí spotřeby, od té doby tento podíl stále klesá, letos stagnoval na 41 %.
Pivovary podle Českého svazu pivovarů a sladoven chystají řadu akcí, aby lidi upozornili, že pití piva v restauracích má i další rozměr. Bojují s tímto trendem například franšízami (Potrefená husa), kde by měla být zaručená vysoká kvalita podávání piva, snaha o moderní gastronomii a nejnovějších trendů v pohostinství.
Ovocná piva mohou být příležitostí
Podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Františka Šámala se mění životní styl a preference českých spotřebitelů. Díky tomu dlouhodobě roste i spotřeba ležáků (11-12,5o) v posledních letech i speciálů a pivních mixů. Po loňském porpadu mírně roste spotřeba ochucených piv a nealko piva, které vloni stagnovalo. Na příležitost stále čekají piva pšeničného typu nebo lehké okořeněné pivo, ovocné pivo belgického typu.
Mohlo by vás zajímat: Hořké pivo chutná sladce
Minipivovary reagují na poptávku po pivních speciálech
Mezi konzumenty na přelomu století začala sílit touha po diferenciaci piv. Konzumenti, kterým nevyhovuje „europivo“ začali vyhledávat především odlišnosti jak druhové, tak regionální a za pivními speciály jsou ochotni i cestovat. Na tuto poptávku zareagovaly tehdy první minipivovary a jejich boom neustále pokračuje, v březnu 2015 je jich zhruba 280. Podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně celková produkce nejmenších pivovarů loni (r. 2014) vzrostla o 30 %.
Přestože je jich ale asi šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v Česku je odhadován zhruba na 1 %. Na trhu je na poli minipivovarů podle Šuráně stále ještě místo, počítá, že jejich počet ještě 3-4 roky poroste. Je názoru, že by se uživilo klidně 350-400 pivovarů: „Minipivovar je o velmi malém trhu, takže každý si může najít svůj prostor, i kdyby měly být tři v jedné ulici,“ dodává Šuráň.
Návratnost takové investice je obecně zhruba sedm let. Ale je to poměrně bezpečný vklad. Od roku 1990 podle Šuráně zkrachovalo jen několik podobných zařízení.Na rozdíl od větších hráčů mají minipivovary výrazně sníženou spotřební daň.
Pokud se podíváme do okolí Velké Prahy, bylo jen letos založeno několik pivovarů: Pivovar Ondra v Brandýsi nad Labem, Olivův pivovar v Dolních Břežanech nebo pivovar Gwern v Nupakách. Kdysi byl v každé vesnici malý pivovar, jde tedy co obnovovat a navazovat na tradici.
PŘEHLED: Pivovary ve středních Čechách
PŘEHLED: Pivovary ve středních Čechách 2
Přehled pivovarů severně od Prahy
Největší pivovarnické skupiny v České republice
Největší produkci, výstav 10 milionů hl piva (r.2014) má Plzeňský prazdroj. 100% vlastníkem je SABMiller. Patří mu značky piva: Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, Birell, Master, Frisco, Primus, Klasik. Vyváží 15% produkce.
Druhým největším producentem jsou Pivovary Staropramen, které patří Molson Coors Brewing Company. V roce 2014 měly výstav 3,1 mil. hl. piva, z toho vyvezli 20 %. Patří k nim značky: Staropramen, Braník, Ostravar, Velvet, Měšťan, Vratislav.
Bronzem se chlubí HEINEKEN Česká republika, Heineken N.V., s výstavem 2, 4 mil. hl. piva a vývozem 23 %. Do jejich portfolia patří Heineken, Zlatopramen, Březňák, Krušovice, Starobrno, Dačický, Hostan, Louny, Fríí a Zlatý Bažant.
Mezi špičku se řadí i státní podnik Budějovický Budvar se svými značkami Budweiser Budvar, Pardál. Ten z produkce 1,47 mil.hl vyveze ven 54 %.
Na tuto velkou čtyřku připadá 75-80 % podíl celkové české pivní produkce.
Zajímavý a co do produkce další v pořadí jsou Pivovary Lobkowicz. Výstav je 894 tis. hl piva Platan, Lobkowicz, Merlin, Klášter, Rychtář, Černá Hora, Uherský Brod, Ježek, Vévoda, Schwarzenberg atd., vyváží slušných 20 %.
Pivovary Lobkowicz jsou jedinou společností svého druhu obchodovatelnou na české burze a to dokonce velmi úspěšně. Vstoupily na pražskou burzu v závěru loňského května. Do konce roku investoři na jedné akcii vydělali 27 korun. Tržby Pivovarů Lobkowicz z prodeje piva loni rostly o 5 %.
Možná záhodno zmínit ještě skupinu LIF Group (Miroslav Kučera), která je vlastníkem značek Svijany, Rohozec (Skalák), Primátor, Hron, Chipper. Vyprodukuje 802 tis. hl. a vyveze 6 %.
Třeba by Vás zajímalo z jiného soudku, jak se rozdělují peníze v rámci hl.m. Prahy