Plánované změny schválili předminulý týden radní, pro však hlasovali jen zástupci ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). Proti bylo ANO. Primátorka Adriana Krnáčová proto platnost usnesení pozastavila s tím, že rozhodnou zastupitelé. Při několikahodinovém projednávání bodu se projevily spory v koalici a ODS vyzvala primátorku, aby vypověděla koaliční smlouvu s Trojkoalicí.
Původně schválený návrh počítal například s tím, že na náměstí I. P. Pavlova přibudou přechody, zmizí zábradlí a část náměstí bude nově vydlážděna. Další úpravy se mají týkat okolí Národního muzea. Podle Krnáčové a dalších radních za ANO byl návrh nekonkrétní, chyběl v něm podrobný popis a vizualizace opatření a jejich dopady na plynulost dopravní tepny. Se samotnou myšlenkou zklidnění magistrály podle primátorky ANO souhlasí.
A zase ty studie, a zase odklad...
Na základě schváleného usnesení musí před dalšími kroky magistrát nechat zpracovat dopravní model dopadů a grafické znázornění změn na mapě, zajistit souhlas dotčených městských částí a vyčíslit náklady. Ředitel Technické správy komunikací Petr Smolka uvedl, že existuje model z roku 2012, podle kterého by změny související se zklidněním magistrály snížily průjezdnost zhruba o třetinu.
"Byli jsme blízko realizace slibu, kterou jsme dali Pražanům – tedy že začneme postupnými kroky zlepšovat okolí magistrály. ANO, TOP09, ODS a KSČM hlasováním dali najevo, že je problém chodců, kterých denně musí magistrálu překonat víc než 100 000, nezajímají. Léčba této jizvy na tváři Prahy se opět odsouvá, zřejmě o několik let," kroutila hlavou Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy a radní pro územní rozvoj.
Proč se ignoruje doporučení odborníků?
Podle Kolínské má jít o drobné úpravy, které nebudou mít větší vliv na plynulost dopravy. Jde podle ní o první krok v dlouho připravovaném plánu, ke kterému vznikla řada podkladů, včetně studie týmu dánského urbanisty Jana Gehla. S tím, že jde o nevýznamné úpravy, však nesouhlasil třeba radní pro zdravotnictví Radek Lacko (ANO). Změny jsou podle něj prvním krokem k dalším úpravám a je nutné mít jasnou analýzu dopadů.
"Doporučení architektů bylo rozfázovat opatření do řady malých kroků a začít těmi jednoduchými a bezbolestnými, které neomezí dopravu a čistě vylepší kvalitu veřejných prostranství. To se stalo, a tak to bylo předloženo. Hned při pokusu o realizaci prvních konkrétních opatření se ale ukázalo, že ANO a opozice ve skutečnosti žádné změny k lepšímu nechtějí," dodal Jan Čižinský, starosta Prahy 7.
Další spory v nefungující koalici
Problematika následně vyvolala ostrou diskusi mezi členy koalice. Pro Zelené je otázka zklidnění magistrály zásadní. "Je to jeden z podstatných důvodů, proč jsme vůbec s vámi šli do koalice," řekl směrem k ANO zastupitel a předseda dopravního výboru Matěj Stropnický (Trojkoalice/Zelení). Dodal, že s ohledem na "zdržovací taktiku ANO" začíná pochybovat o tom, zda to byl správný krok. Připomněl také, že o zklidnění se mluví dlouho a stále se pod různými záminkami odkládá, i když ho koalice má v programovém prohlášení. S ohledem na další odklad už se podle něj do konce volebního období nestihne ani začít.
Zastupitel za ODS Filip Humplík v reakci na slova Stropnického vyzval ČSSD a ANO, aby Trojkoalici vypověděly koaliční smlouvu. Občanští demokraté jsou podle něj připraveni podpořit koalici v klíčových bodech, nutných k rozvoji města.