Čekání na uzavření nadjezdu mohlo místy pro obyvatele a především řidiče v Lysé nad Labem připomínat legendární "čekání na Godota". Naštěstí je v tomto ohledu již vše u konce. Rada Středočeského kraje se totiž konečně rozhodla pro firmu, která bude dodavatelem stavby. Právě to byl totiž poslední střípek, který v pomyslné mozaice chyběl.
Ke schválení dodavatele došlo v závěru listopadu. V rámci posuzování nabídek se jako nejlepší projevila ta, kterou připravil Metrostav a. s. z Prahy. Jejich hlavní devízou byla především nejnižší cena zakázky, což překonalo všechny tři soutěžící konkurenty.
I když bude celý projekt přestavby mimořádně náročný - nejen časově, ale hlavně finančně, laik vlastně rozdíl na první pohled nepozná. "Stávající nadjezd bude sice úplně zbourán a na jeho místě bude postaven nový, vypadat bude ale úplně stejně jako ten, který je na místě aktuálně," vysvětlil nám starosta Lysé nad Labem Karel Otava.
Kdo bude trpět nejvíce?
Uzavírka nadjezdu se samozřejmě citelně dotkne dopravy ve městě. Po dobu rekonstrukce bude od centra města ale kompletně odříznuta městská část Litol. Objízdná trasa pro nákladní automobily povede přes Nymburk na Mladou Boleslav a po dálnici D10 do Lysé nad Labem.
Osobní automobily pak budou moci využívat místní silnici druhé třídy, která vede přes Stratov a Ostrou, objížďka ale nebude zrovna krátká, bude totiž měřit asi deset kilometrů, což není zrovna vzdálenost, kam by člověk kamenem dohodil.
Stavba nadjezdu v Lysé je sice čistě v režii kraje, ovšem město vše využije k tomu, aby mohlo pracovat v jiných lokalitách. V době generální přestavby totiž plánuje využít klidového stavu v centru města a díky němu opravit hned dvě páteřní ulice.
"Z městských peněz půjde oprava, nové chodníky, veřejné osvětlení a kanalizace ve dvou páteřních ulicích Mírová a Československá," popsal nám Otava, jak město budoucí stav využije.
Rekonstrukce nadjezdu bude mít občas také na svědomí výluky v rámci železniční dopravy. nemělo by se ale jednat o příliš časté problémy pro cestující, a pokud už nějaké výhledově budou, mají být vždy hlášené.
Tak sláva, vše je připraveno a k "prvnímu kopu" by mělo dojít někdy po Novém roce, záležet bude samozřejmě na klimatických podmínkách. Po těch všech trablech je ale třeba brát všechny dílčí termíny s rezervou, klidně se ještě něco může zkomplikovat, nebylo by to poprvé…